Il tuo browser non supporta JavaScript!

Piermarco Aroldi

Piermarco Aroldi
autore
Vita e Pensiero
Piermarco Aroldi è professore Associato presso la Facoltà di Scienze della Formazione di Milano e Piacenza, dove insegna "Sociologia dei processi culturali e comunicativi", "Media e culture dell'infanzia" e "Teorie e tecniche dei nuovi media".
Condividi:

Libri dell'autore

Editoriale digital
formato: Articolo | STUDI DI SOCIOLOGIA - 2016 - 2
Anno: 2016
Scarica
Ri-belle in rosa: figure dell’adolescenza nel franchise delle Principesse Disney digital
formato: Capitolo | Scena madre
Anno: 2014
Oggetto delle prossime pagine è una drammaturgia in minore, i cui personaggi ricordano più i protagonisti del teatro delle marionette che non gli eroi e le eroine della tragedia: si tratta, infatti, di un segmento particolare della cinematografia d’animazione, quella prodotta dai Walt Disney Studios a partire dal 1937 e che attinge, direttamente o indirettamente, con maggiore o minore libertà, al repertorio narrativo della fiaba così come codificato dal genere letterario del Märchen o del Fairy Tale...
€ 4,00
Digital generation? Giovani e nuove tecnologie della comunicazione, al di là degli stereoptipi digital
formato: Articolo | STUDI DI SOCIOLOGIA - 2012 - 1
Anno: 2012
P. Aroldi, Digital generation? Young people and new communication technologies, beyond the rhetoric Young people seem to have a peculiar relationship with Information and Communication Technologies (ICTs), and some scholars are accostumed to refer to them as a generation of «digital natives». Such a rhetoric approach, very common in social discourses, is here questioned because it tends to hide the complexity of the sociological notion of «generation» and the differences still standing among young people about digital and internet literacies: a sort of digital divide in access and uses, affecting both intragenerational and intergenerational relationships. Digital competences for identity expression, social and political participation, learning and creativity are evaluated as far as tools for empowering youth’s agency and life-chances, focussing on conflicting dynamics of emancipation, on the one side, and reproduction of social, economic and cultural capitals of the families, on the other side. Key words: Youth, ICTs, internet, agency, digital divide, generations.
€ 6,00
Manager, bracconieri e jazzisti: l'esperienza del tempo e del ritmo nell'era della comunicazione digitale digital
formato: Articolo | STUDI DI SOCIOLOGIA - 2011 - 3
Anno: 2011
The rise of the network society and the digitalization of communication processes changed modern experience of time and rhythm; notwithstanding a lot of theories account timeless time, real time and network time as a consistent and typical kind of temporality of internet and mobile communication devices, forcing our everyday experience of time and rhythm in a very deterministic way, technical affordances, cultural forms and users’ practices describe a more complex, pluralistic and flexible kind of temporality. Users’ everyday practices of CMC and ICT look like a jazz performance, that includes qualities such as «swinging», improvising, group interaction, developing an «individual voice» on the basis of their social position, habitus and moral economy. Key words: time, rhythm, communication, internet, mobility.
€ 6,00
Media + Generations. Identità generazionali e processi di mediatizzazione
formato: Libro | editore: Vita e Pensiero | anno: 2011 | pagine: 448
Anno: 2011
Il volume raccoglie gli atti dell’omonimo Convegno Internazionale tenutosi a Milano presso l’Università Cattolica del Sacro Cuore nel settembre del 2009. Nelle sue pagine una quarantina di studiosi di varie nazionalità si confrontano sul rapporto che lega il sistema dei media alle dinamiche di formazione delle diverse generazioni, alla costruzione delle loro identità collettive.
€ 28,00
Introduzione - Introduction
Gratis
digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2008 - 3. Il dito e la luna. Rappresentazioni mediali e costruzione sociale della realtà
Anno: 2008
...
Scarica
Sicurezza alimentare e comunicazione del rischio: il caso Aviaria digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2008 - 3. Il dito e la luna. Rappresentazioni mediali e costruzione sociale della realtà
Anno: 2008
The contemporary society is countersigned by a progressive substitution of the concept of fear by that of risk, which contemplates the rational possibility of control on the dangerousness of a given phenomenon by the individual and the system. The article starts from the terminological and conceptual distinction between risk and danger, and indicates then two types of communication: the communication of crisis and the communication of the risk. On this last one strongly weighs the communicative intervention of the media. The probability of risk varies as the system ability to know how to react to the emergency situations varies, and not simply with the possibility in itself that the event happens: according to this approach it is therefore necessary to elaborate tools to prevent and check the risks, through the management of the system efficiency, regularizing the information flows among the subjects composing the communicative chain of risk and emergency: institutions, media and citizens. The analysis of a particular case (the diffusion of H5N1 virus – generally known as being responsible for the «avian influence» – in the period included between August 2005 and March 2006, in the informative coverage operated by the «Corriere della Sera» and by the Tg1) allows identifying some problems of risk communication by the Institutions and to verify their consequences in food consumption in Italy. It emerges that the media discourses are very powerful in creating awareness of the danger, but they are contradictory in creating a correct perception of the risk; secondly, the media discourses seem to be weak in driving the consumers’ behaviour: the population manifests a certain distrust towards the evaluation of the risk operated by «expert systems», deciding alone the purchasing behaviour to be adopted. The last part of the article describes a best practice: the planning and realization of a food safety manual edited by an Italian Ministry, starting from the awareness acquired during the avian emergency.
€ 6,00
Discorsi di famiglia. Il detto e il non detto della famiglia nei discorsi sociali e nei media digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2008 - 3. Il dito e la luna. Rappresentazioni mediali e costruzione sociale della realtà
Anno: 2008
The article starts from the consideration of how the basic and structural role that the family represents in the human experience and in the social fabric exposes it to be the object of consideration of cultural agencies and collective subjects which often represent it according to, partial, when not distorted logics. So the cohabitation of a plurality of discourses about the family, publicly pronounced from different social subjects are able to produce as many images and collective representations of the family. The focusing of this contribution concerns some typologies of social subjects responsible of the media discourses on the family, the ways in which they conceive the family experience and its priorities today, how much they are aware of this subjective perception, what they think it is the common feeling about the family reality, and how this awareness today – together with the with those more strictly professional related to the markets, the languages and the public which they address – enter the process of construction of their discourses, and therefore in the media imagination depending on them. The article examines the aware and unaware conditioning which drive the process of mediation operated by those professional categories of mediators and cultural operators on which depends the production of a real social representation of the family experience: journalists of the printed paper, on one side, fiction scriptwriters and producers advertising creative people, on the other. Every type of family representation produced is investigated; the rules and the inside limitations to the discursive genre and the specific productive system; the awareness level of the operators with respect to such norms and, consequently, the perception of the limitations and inadequacies with respect to the representative, creative, and axiological demands, of the operators themselves A plurality of images of families emerges on one side anchored to the common sense, but showing on the other the plurality of meanings and the changes to which the family is submitted in the present society. Therefore, the strategies of the discursive production on family, according to the considered sector, stir along the axle that almost goes from the adherence almost ‘naturalistic’ to the complexity of the family reality to its fictional transfiguration.
€ 6,00
Il ruolo degli spettatori: forme e significati sociali del consumo della televisione digitale terrestre digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2008 - 1. Incipit digitale. L'avvio della televisione digitale terrestre in Italia tra discorsi, prodotti e consumi
Anno: 2008
The coming of the digital terrestrial television in Italy was accompanied by a thick network of social issues that in various ways have built and promoted it as a technology endowed with innovative characteristics, able to transform the experience of television and to satisfy specific needs for interaction and participation. In this launching and promotional phase of the service and of the necessary devices to access it, which also had economic characteristics, the attention obviously concentrated more on the production and offer side than on that of consumption; the audience was taken into account from a potential point of view. The essay faces an analysis of the television audience which is busy in domesticating the digital terrestrial platform facing the horizon of consumption, not only through the simple act of purchasing, the simple usage or the interpretation of its meaning, but collocating it in a circular process with a number of phases including both the pre-determination of consumption on the production side and its integration in the consumer’s everyday life. The essay exposes an explorative, ethnographic and multi-situated research which has extended the observation to a variety of contexts, supporting negotiation in the family group (through interviews to 31 persons in 12 domestic units) or in other contexts in which the decision to adopt or not Dtt is taken: from one side the sales points, from the other the condominium meetings. The essay, therefore, analyzes the appropriation forms of Dtt between 2005 and 2006, highlighting the conceptualization of the medium in the imaginary phase, the modalities of appropriation, the incorporation practices and levels. It can be therefore noticed how Dtt is ‘domesticated’ in the form of integration to the traditional television, collocating it inside the evolution line of the television medium and excluding, in this phase, the reference to the wider field of ICTs.
€ 6,00
Note su un discorso abitabile: la comunicazione esterna digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2006 - 3. Spazi sensibili. Pubblicità, comunicazione e ambiente urbano
Anno: 2006
€ 6,00
Il tempo condiviso. Per una breve storia degli studi sulla temporalità televisiva in Italia digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2003 - 1. Attraversamenti. Spazialità e temporalità nei media contemporanei
Anno: 2003
Research on the media in Italy has been focusing since the 1960s on the temporal dimension of television as a crucial element of analysis, stating from the pioneering studies by Umberto Eco and Gianfranco Bettetini on live broadcasts. From that time on this object, between semiotics and sociology, has been investigated through many aspects. In particular, the organisation of the program offer in the shape of the broadcasting schedule, especially in the neotelevision context, has been studied as a condition for a relationship of trust with the spectator, as a self-promotion strategy, or even as an overall discourse created by the broadcaster. In particular, the relation between temporal organisation of the broadcasting schedule and the social structuring of individual and family time has shed light on the mimetic and regulatory nature of television temporality. In addition, the ethnographic turning point has heightened the attention on the way television constitutes an environmental resource through which part of the domestic and family consumption of TV is shaped. As well as fulfilling the function of an interface between the organisation of offer and consumption, the time of television also stands in a relation to long seriality and to the establishment of a veritable flow of programming. Yet, with reference to the fragment, it also bears a relation to micro-texts that contribute to giving shape and body to the broadcasting schedule macrotext. In this sense, it can represent a metaphor of the cultural and social forms of our present time.
€ 6,00
Tv e minori in sei Paesi europei: quasi un’introduzione digital
formato: Capitolo | Il gioco delle regole
Anno: 2003
€ 6,00
Comporre mosaici. La pratica della fruizione televisiva come problema temporale digital
formato: Capitolo | La realtà dell'immaginario
Anno: 2003
€ 6,00
Internet e l'esperienza religiosa in rete
formato: Libro | editore: Vita e Pensiero | anno: 2002 | pagine: 276
Anno: 2002
La seconda metà degli anni Novanta ha visto la definitiva ‘esplosione’ di Internet. Il fenomeno appare caratterizzato da una complessità senza precedenti: Internet non è infatti solo un medium in senso tradizionale, ma anche e soprattutto uno spazio virtuale di comunicazione e di incontro, di espressività, di scambi, simbolici ed economici. Il repentino sviluppo del nuovo mezzo pone molteplici questioni alle discipline scientifiche e a quelle umanistiche. Soprattutto prevale, negli osservatori più attenti, una preoccupazione di tipo etico: quali vecchie e nuove responsabilità vengono chiamate in causa da Internet? Quali forme di cittadinanza, quali diritti, quali modelli economici appaiono più adeguati? E infine, quali opportunità di sviluppo crea Internet, tenuto conto che la sua vasta diffusione nei paesi industrializzati contrasta con la sua scarsa disponibilità nel sud del mondo? L’attenzione della Chiesa – pur nell’esplicito invito di Giovanni Paolo II a «varcare» con coraggio questa nuova «soglia» culturale – si è da subito rivolta a Internet con prudenza interpretativa e insieme con una proposta attiva e partecipata, considerandolo come risorsa al servizio della comunità umana più che come semplice canale di comunicazione. Dati tali presupposti, questo volume intende da un lato fare il punto sulle radici e sulle opportunità di Internet, avvalendosi di contributi scientifici pluridisciplinari, dall’altro recensire le presenze di realtà ecclesiali sulla rete, indicando alcune prospettive di sviluppo.
€ 19,00
Tempo, media e identità digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 1997 - 4
Anno: 1997
€ 6,00
Testori - In Exitu digital
formato: Articolo | VITA E PENSIERO - 1988 - 12
Anno: 1988
€ 4,00
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2008 - 3. Il dito e la luna. Rappresentazioni mediali e costruzione sociale della realtà digital
formato: Fascicolo digitale
Anno: 2008
Numero tre del 2008 della rivista "Comunicazioni Sociali"
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2006 - 3. Spazi sensibili. Pubblicità, comunicazione e ambiente urbano digital
formato: Fascicolo digitale
Anno: 2006
Numero tre del 2006 della rivista "Comunicazioni Sociali"
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2003 - 1. Attraversamenti. Spazialità e temporalità nei media contemporanei digital
formato: Fascicolo digitale
Anno: 2003
Numero uno del 2003 della rivista "Comunicazioni Sociali"
Il gioco delle regole. TV e tutela dei minori in sei Paesi europei
formato: Libro | editore: Vita e Pensiero | anno: 2003 | pagine: 352
Anno: 2003
Quali regole governano il rapporto tra televisione e minori in Europa? Come funzionano i sistemi di tutela del pubblico più giovane realizzati in Francia, Germania, Gran Bretagna, Olanda, Spagna e Svezia? Quali prospettive suggeriscono le esperienze straniere alla situazione italiana? Una ricerca internazionale, promossa dal Comitato Tv e Minori in collaborazione con l’Osservatorio sulla Comunicazione dell’Università Cattolica di Milano, prova a rispondere a queste domande, per dare un contributo a un dibattito sempre più attuale.
€ 23,00
Le età della Tv. Indagine su quattro generazioni di spettatori italiani
formato: Libro | editore: Vita e Pensiero | anno: 2003 | pagine: 268
Anno: 2003
Questo volume offre una chiave interpretativa della varietà di gusti, motivazioni e 'letture' di quel vasto pubblico italiano
€ 20,00
 

News

24.06.2019
Controcorrente: libri per lettori profondi
La promo dedicata a chi non manda in vacanza il pensiero: dal 1° al 31 luglio sul sito sconto del 15% sulla collana "Grani di Senape". Buona estate!
30.05.2019
Il periglioso viaggio di Hayez da Brescia a Parigi
Su "Arte Lombarda" il viaggio della Pala del Martirio di san Bartolomeo verso l'Esposizione Universale di Parigi del 1867 ricostruito da carte inedite.
05.07.2019
«Sogno scuole di lettura, prima che di scrittura»
Il commento di Alessandro D'Avenia al libro "Lettore, vieni a casa" in attesa dell'incontro con l'autrice Maryanne Wolf al Festivaletteratura di Mantova.
13.06.2019
Siamo tutti Alan Kurdi
Alessandro, in editrice per l'alternanza scuola-lavoro, ha letto il libro di Fausto Colombo "Imago pietatis": ecco la sua recensione.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Tutte le Collane