Il tuo browser non supporta JavaScript!

Religiosity and school integration among italian and non-italian students. Results from a survey in multi-ethnic classrooms

newdigital Religiosity and school integration among italian and non-italian students.
Results from a survey in multi-ethnic classrooms
Articolo
rivista STUDI DI SOCIOLOGIA
fascicolo STUDI DI SOCIOLOGIA - 2019 - 2
titolo Religiosity and school integration among italian and non-italian students. Results from a survey in multi-ethnic classrooms
autori

editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 07-2019
doi 10.26350/000309_000062
issn 0039291X (stampa) | 18277896 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The paper investigates the role of religion among a group of adolescents (11-15-year-old) surveyed in Italian multicultural schools. The multicultural classrooms (with over 30% of pupils with ethnic background) may be interpreted as social spaces for inter-ethnic coexistence, open to ethnic and religious diversity. We rely on a sample of 1,040 students enrolled in lower secondary education in Lombardy in 2011 on which we investigate religiosity, conceptualized as consisting of religious belonging and religious practice. The investigation questions are: does religiosity hamper horizontal relationships with classmates and vertical relationships with teachers? What consequence does the religious practice produce on educational achievement, and more in general on school integration? On average, religious students tend to report a higher level of integration (positive relationships with peers/teachers) compared to non-religious students, even after controlling for a wide set of covariates. In addition, they gain higher marks. Furthermore, these positive results are similar among Italian and non-Italian students: for future research, this evidence suggests that religiosity of students with an immigrant background could be considered as a resource for their educational integration, especially when schools are more welcoming towards religious diversity.

keywords

Religiosity, School integration, Multicultural schools, Interethnic relationships, Non-Italian students.

Biografia degli autori

mariagrazia.santagati@unicatt.it; gianluca.argentin@unimib.it; maddalena.colombo@unicatt.it

News

29.07.2019
Maryanne Wolf al Festivaletteratura
"Come diventiamo lettori" è il titolo del dialogo tra la Wolf e Manguel che si terrà sabato 7 settembre al Festivaletteratura di Mantova.
26.07.2019
Credo: lo recitate senza comprenderlo?
Tomáš Halík, prendendo spunto da un dibattito sul "Credo", si interroga sulla capacità di non rimanere intrappolati nella meccanicità delle formule.
05.07.2019
«Sogno scuole di lettura, prima che di scrittura»
Il commento di Alessandro D'Avenia al libro "Lettore, vieni a casa" in attesa dell'incontro con l'autrice Maryanne Wolf al Festivaletteratura di Mantova.
28.05.2019
Qui, ai margini: anteprima di Esquirol
Anteprima del libro del filosofo catalano Esquirol "La penultima bontà": un illuminante percorso che inizia fuori dal paradiso, ai margini.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Tutte le Collane