Il tuo browser non supporta JavaScript!

Performing art e industria culturale alla prova del pubblico. Il caso della danza contemporanea: un’analisi - Performing art and cultural industry. The case of contemporary dance: an analysis

digital Performing art e industria culturale alla prova del pubblico. Il caso della danza contemporanea: un’analisi - Performing art and cultural industry. The case of contemporary dance: an analysis
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2013 - 2. Play the aesthetics. Video game between art and media
titolo Performing art e industria culturale alla prova del pubblico. Il caso della danza contemporanea: un’analisi - Performing art and cultural industry. The case of contemporary dance: an analysis
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 2013
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

Dance is one of the performing arts that has been promoted the transformation of artistic research. In spite of its ritual origin, dance must be seen as an art form within the scope of the twentieth-century spectacle, as a part of leisure time and entertainment, to deal with the market and the public, as well. And it is the viewer’s gaze to come into play in analyzing communicative spectacular event. In fact, far from being the target of the proposed expression, the viewer is the actualizer of the potential meaning of the scenic event, increasingly stressed by abstract forms, less didactic, not subject to linear fruition, from cognitive and emotional challenges which must be more generally considered within contemporary art. On this basis the theater spectators were the subjects of an exploratory research on contemporary dance sponsored by the c_a_p Collective committed to the promotion of contemporary dance in the territory of the province of Rimini. The article aims to focus on the findings of the open request of the questionnaire asking for their point of view on dance both as an art form and a cultural product. The answers allow to identify a typology of attitudes towards dance ranging from the definition of it as an artistic form to the idea of it as a particular area of the relationship between the supply of live performance, the production and fruition strategies. Then, in relation to the goals of the empirical research, the article sides with the viewer and his/her observation. Finally, the paper tries to show how a marketing approach, suitable to contemporary dance, depends on the need to recognize and synchronize with the specific forms of this particular cultural object and its publics.

News

01.12.2017
Voglio che tu sia: l'amore sostiene tutto
Tomáš Halík, intellettuale di Praga perseguitato dal regime comunista, ci consegna uno straordinario libro sull'amore: "Voglio che tu sia"...
29.11.2017
Leggere il Libro dei libri: la promo di Natale
Dal 5 al 10 dicembre 15% di sconto su una selezione di titoli dedicati alle Sacre Scritture, con un impianto ora teologico, ora narrativo, ora studiato appositamente per i più piccoli, 20 libri da non perdere.
28.11.2017
Presentazione del libro «Il Codice Dal Verme»
Come si tramanda, modifica, inventa la memoria collettiva? Su questo argomento il 15 dicembre dialogheranno alcuni medievalisti
24.11.2017
I profeti, «giornalisti del loro tempo»
Bruno Maggioni approfondisce in questo breve saggio la dimensione comunitaria e politica del messaggio dei profeti, “giornalisti” del loro tempo.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Tutte le Collane
Pinterest