Il tuo browser non supporta JavaScript!

Between ‘first person shot’ and ‘classical hollywood style’: the igen’s viewing experience in contemporary cinema

novitàdigital Between ‘first person shot’ and ‘classical hollywood style’: the igen’s viewing experience in contemporary cinema
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
sezione Online First
titolo Between ‘first person shot’ and ‘classical hollywood style’: the igen’s viewing experience in contemporary cinema
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 03-2019
doi 10.26350/001200_000039
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

In this article I will analyse three case studies – Chronicle (Josh Trank, 2012), Unfriended (Levan Gabriadze, 2014) and The Visit (M. Night Shyamalan, 2015) – starting from a premise and posing a question. The premise: the gaze on the world of the so-called iGeneration (or post-millennials) is more and more mediated by technical proxies – portable devices, wearable technologies, virtual reality – which redefine viewing paradigms and production/consumption/sharing models of moving images. Our sensorial experience is indeed more and more mediated by the software as cultural interface which keeps on evolving, and less and less by ‘machines’ as hardware. Therefore, the so-called digital natives experience the sensorial reality within the blurring of boundaries between traditional media (cinema, radio, television etc.) into interactive devices which become smaller and smaller. With this article I will ask the following question: how is contemporary Hollywood cinema representing this paradigmatic shift (a digital pictorial turn) in our everyday life? I will take into account a corpus of films with an ‘internal’ point of view, which redefine film storytelling within compositional modes of the new portable devices and assume the existence of a viewer who watches the film on several screens/monitors. Furthermore, I will formulate aesthetic considerations about the iGen’s viewing experience and the survival of Hollywood cinema stylistic features within the new scopic regimes (such as the ‘first person shot’).

keywords

Film studies; media studies; first person shot; iGen; Hollywood classical style

Biografia dell'autore

pietro.masciullo@uniroma1.it

News

16.05.2019
Funzionare o esistere? Oltre la mitologia dell'individuo
Doppio appuntamento a Milano con il filosofo argentino Miguel Benasayag il 7 giugno ai Frigoriferi Milanesi e l'8 giugno alla Casa dei Saperi.
16.05.2019
Europa alla prova dei populismi e giovani al voto
Aspettando le elezioni europee il 23 maggio in Libreria Vita e Pensiero dibattito sul populismo con Boitani, Hamaui e Rosina.
16.05.2019
Lavoro, cittadinanza, innovazione sociale
Il lavoro che vogliamo è davvero impossibile? In Università Cattolica il 20 maggio un seminario su lavoro e cittadinanza con Lodigiani e Zanfrini.
04.03.2019
Diritto penale a processo: il bene non è impaziente
La giustizia fai da te, l'inasprimento delle punizioni, il dito social che giudica le sentenze: intervista a Gabrio Forti sullo stato di salute del diritto penale.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Tutte le Collane