Il tuo browser non supporta JavaScript!

Eugenio Pellini e l’arte funeraria

digital Eugenio Pellini e l’arte funeraria
Articolo
rivista ARTE LOMBARDA
fascicolo ARTE LOMBARDA - 2016 - 3
titolo Eugenio Pellini e l’arte funeraria
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 05-2017
issn 0004-3443 (stampa)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

Like other great Italian sculptors of his time, Eugenio Pellini (1864-1934) devoted an important part of his artistic activity to funerary art. Although it was well known, this production had not been the subject of a philological study as carried out in this text through in-depth research of bibliographic and documentary sources, starting with the rich and almost unpublished materials preserved at the artist’s studio in Milan, including photographs. At the end of the article, a list of the funerary works discovered and verified in situ, amounting to 89 units, is published. Pellini carved sculptures for funerary monuments since the late eighties of the nineteenth century, operating essentially in two large yards: the Monumental Cemetery in Milan and the Giubiano Cemetery in Varese, both designed by architect Carlo Maciachini. He operates in various types, from the isolated monument of the so-called ‘garden’ tombs to the bas-relief for locules, from the cinerary urns to the most complex decorative sculpture applied to architecture in the case of funerary aedicules, collaborating with some engineers and architects such as Alfredo Melani, a significant representative of Modernism. Within almost forty years of activity, Pellini experiences a sculpture characterized by an authentic and spontaneous adherence to the Scapigliatura ways interpreted by Giuseppe Grandi, approaching from the end of the nineteenth century to stimuli and inspiration from the instances of international symbolism. His funerary production is characterized by the predominance of the figure of Jesus Christ, studied and proposed in many versions of which the most well known is the one that goes under the title of Nazareno or Getsemani.

News

24.06.2019
Controcorrente: libri per lettori profondi
La promo dedicata a chi non manda in vacanza il pensiero: dal 1° al 31 luglio sul sito sconto del 15% sulla collana "Grani di Senape". Buona estate!
30.05.2019
Il periglioso viaggio di Hayez da Brescia a Parigi
Su "Arte Lombarda" il viaggio della Pala del Martirio di san Bartolomeo verso l'Esposizione Universale di Parigi del 1867 ricostruito da carte inedite.
05.07.2019
«Sogno scuole di lettura, prima che di scrittura»
Il commento di Alessandro D'Avenia al libro "Lettore, vieni a casa" in attesa dell'incontro con l'autrice Maryanne Wolf al Festivaletteratura di Mantova.
13.06.2019
Siamo tutti Alan Kurdi
Alessandro, in editrice per l'alternanza scuola-lavoro, ha letto il libro di Fausto Colombo "Imago pietatis": ecco la sua recensione.

Newsletter

* campi obbligatori

Archivio rivista

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Tutte le Collane