Libri di Alessandra Acconci - libri Vita e Pensiero

Alessandra Acconci

Alessandra Acconci
autore
Vita e Pensiero
Alessandra Acconci è responsabile dell’Ufficio catalogo Sbsae Lazio della Soprintendenza per i Beni Storici, Artistici ed Etnoantropologici del Lazio.
Condividi:

Libri dell'autore

Galliano, Roma. Spunti su assonanze pittoriche e precedenti iconografici digital
formato: Articolo | ARTE LOMBARDA - 2009 - 2
Anno: 2009
Both the ‘Lombard’ and ‘Ottonian’ problems – which have long been present in historiography in relation to various episodes in Roman painting between the end of the ninth and the early eleventh century – can fined new stimuli for reflection thanks to the analysis of a painting once considered lost, but recently identified by the present writer in the Roman basilica of San Lorenzo Fuori le Mura. The composition includes two Seraphims and the archangels Michael and Gabriel, flanked by the inscriptions Peticio and Deprecatio (from Psalm 119), iconography which is also present in the theophany-vision in the apse in Galliano and which was later used rather frequently in Catalan wall painting. This comparison suggests iconographical and stylistic links between some Roman artistic episodes and the artistic and cultural milieu from which the prodigious Master of Galliano emerged. The pictorial procedures in the fresco in San Lorenzo Fuori le Mura are related to the decoration in the apse of Santa Maria in Pallara on the Palatine (ca. 999) and the apsidiole located in the so-called Temple of Romulus that looks out onto the Sacred Way (turn of the tenth to the eleventh century). Both paintings show an extremely fluid manner of painting that is enriched by the extensive use of a secco finishing and by highly sophisticated chromatic effects. With respect to this pictorial evidence, the fresco in San Lorenzo seems to belong to a later chronological phase (the first decades of the eleventh century) that was nevertheless in a line of continuity with this evidence. Several iconographical and compositional comparisons, like the motif of the perspectival meander with small figures, the physiognomies of the faces, the treatment of the drapery, the great yellow-gold nimbuses, as well as the technique also make it possible to reach this conclusion. For its iconographical and stylistic content, the fresco in the attic of the oratorio of Sant’Andrea in Celio, datable to the first quarter of the eleventh century, also shows that it is in direct continuity with painting processes documented in Ottonian and Salic Europe.
€ 6,00
 

News

07.09.2020
Melarete: l'etica a scuola
Il progetto di Luigina Mortari di educazione all'etica per la scuola dell'infanzia e la primaria con spunti teorici, suggerimenti pratici e le storie illustrate.
09.09.2020
Vicini alla scuola: i nostri consigli di lettura
Fino al 30 settembre tutti i libri delle collane di pedagogia ed educazione sono disponibili a un prezzo scontato: ecco alcuni consigli di lettura dedicati agli insegnanti.
29.07.2021
Federico di Chio e il sogno a occhi aperti del cinema
Intervista al docente di strategia dei media audiovisivi e dirigente Mediaset che ha studiato le influenze del cinema americano in Italia.
16.09.2021
Luigino Bruni a PordenoneLegge
Quale economia ci porterà questa crisi e quale spiritualità? A PordenoneLegge l'autore di "Il capitalismo e il sacro".

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookie necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookie policy.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookie, consulta la cookie policy.
Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookie.

Acconsento