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Lucia Valcepina

Libri dell'autore

Un ‘luogo’ d’incontro tra le arti. Interpretazione e simbologia dello spazio scenico nella trattatistica settecentesca digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2006 - 2. Immagini dello spazio e spazio della rappresentazione. Percorsi settecenteschi fra arte e teatro
Anno: 2006
During the XVIIIth century, the scenic space is defined as a meeting place of the various artistic languages and seat of the debate on the persuasive and illusory nature of the play. The reflection often takes its origin from the pictorial metaphor and it has an encyclopaedic and multidisciplinary approach, involving the meeting of practical and theoretic problems. In an omnicomprehensive viewpoint of the theatrical event, the material and dramatic components of the representation are subject to a deep review. The renewed theatricality reveals the symbolic value of the scenic place by pushing it progressively towards the ‘reproduction’ of reality.
€ 6,00
Il teatro e il suo pubblico. Il dibattito sulla ricezione nelle teoriche italiane e nel pensiero di Antonio Conti digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2004 - 2. Tradizione e traduzioni. La cultura teatrale italiana nel Settecento fra classicismo e modernità
Anno: 2004
In the eighteenth century, the debate on reception focused on the complex relationship between theoretics and stage practice, identifying Italian theatre as a constantly evolving area, rich in artistic and cultural ferments, and which was rendered dynamic by the unresolved tensions of the age. The fertile exchange of ideas between the faculties of the intellect and the potential of instinct, between the arguments of Enlightenment rationality and pre-romantic emotional impulses, marked the unfolding phases of reflection on the power of the theatre to persuade the viewers, kindle their strong involvement, and stimulate complex debates on the aesthetic and moral ends of art, the modes of presentation and the paradigms of drama. The analysis of the nature of passions, the revision of the Aristotelian canons, the inquiry into tragic pleasure and its imaginative and fantastic components progressively identified dramatic art as a veritable communicative context, the focal point of the most momentous theoretical questions. Within this complex panorama, Antonio Conti’s reflections stand as a critical and autonomous observation point, responding to the two souls of the century - the rational and the emotive one, and intertwining the numerous debates on the objectivies and nature of the art of theatre.
€ 6,00
 

News

04.12.2019
Max Picard: il veggente della tecnocrazia
Chi era Max Picard? Ritratto di un intellettuale irregolare che ha previsto i pericoli della società tecnocratica e di una modernità in fuga dal divino.
03.09.2019
Il filosofo della bontà, un Candide 2.0 in carne e ossa
Intervista al filosofo catalano Josep Maria Esquirol che spiega il suo cammino dell'ingenuità e la forza della bontà.
02.09.2019
Gauchet, La fine del dominio maschile
Anteprima del nuovo libro di Marcel Gauchet, "La fine del dominio maschile", un passaggio sulla scomparsa della figura del padre nella società e non solo.
31.10.2018
Il grande codice. Bibbia e letteratura
Un'anteprima tratta dal libro "Il grande codice. Bibbia e letteratura" di Northrop Frye, un grande classico del pensiero critico.

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