Matteo Bittanti
Titoli dell'autore
Il machinima come arte visionaria: Jon Rafman - The “Machinima” as visionary art: John Rafman
digital

Anno:
2013
This essay examines Codes of Honor ‒ a narrative-based machinima on arcade culture produced by Jon Rafman (b. 1981) in 2011 ‒ through the lenses of Vilém Flusser (1920-1991) and William Gibson (b. 1948). Specifically, Bittanti suggests that the Canadian artist exemplifies what media philosopher Flusser called “envisioneer”, “non-spectacular revolutionary”, and homo ludens in Into the Universe of Technical Images, published in 1985. According to Flusser, in the emergent telematic society, a new generation of artists ‒ envisioneers ‒ will create novel images in unexpected ways through playful, global dialogue. Likewise, in his 1984 novel Neuromancer, Gibson described a new kind of subject that manipulates images in a rhizome-like electronic universe, subsequently revealing that the inspiration came from watching arcade gamers. The essay investigates the surprising affinities between narrative and theory, videogames and Game Art. In this context, Code of Honor is discussed a paradigmatic text in which these threads create a meta-dialogue.
€ 6,00
News
16.05.2023
Psicologia dell'adozione e dell'affido familiare
Mercoledì 7 giugno alle 17:00 presentazione di "Psicologia dell'adozione e dell'affido familiare" in Università Cattolica.
05.04.2023
Acquista sul nostro sito: zero spese di spedizione
Spedizione gratuita dei libri con DHL dove vuoi, promo attiva fino al 21 giugno su tutti i titoli.
24.05.2023
Dibattito sul "Sud" di Borgomeo a Roma
Il 13 giugno a Roma si parla di "Sud. Il capitale che serve" di Borgomeo con Quagliarello, Francesco Profumo, Graziano Delrio, Nicola Rossi e Raffaele Fitto.
31.05.2023
Economia umana: studiosi a confronto a Pisa
Giovedì 8 giugno alle 15:30, la presentazione del volume di Domenico Sorrentino su Giuseppe Toniolo.