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Miriam De Rosa

Libri dell'autore

The place of the self. Auto-ethnographic filmic writings and space digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2012 - 3. L'impulso autoetnografico. Radicamento e riflessività nell'era intermediale
Anno: 2012
RIASSUNTO Il saggio si costruisce attorno ai risultati di una ricerca condotta secondo un modello a due fasi, in cui l’autrice si concentra sul concetto di autoetnografia nel quadro delle pratiche filmiche e videoartistiche. L’attenzione si concentra sul contemporaneo e istituisce due casi di studio come exempla che consentono all’argomentazione di ragionare in particolar modo sull’elemento spaziale, proponendo un approccio originale al tema. L’analisi del corpus va così a costituire un percorso che porta alla definizione della scrittura filmica autobiografica come azione di posizionamento del sé nello spazio – essere come esserci. Un ideale movimento di estroflessione dall’interno all’esterno è identificato come carattere peculiare del lavoro svolto dagli autori nella realizzazione delle proprie opere; in questo quadro, le due figure del corpo e della casa sono proposte come matrici interpretative di questo movimento. SUMMARY The essay reports the results gathered during a two-step research about the concept of auto-ethnography in filmic/video-artistic practice, and elaborates an original approach to it, focusing in particular the spatial element. The analysis of a restricted corpus of texts leads to define the autobiographical filmic writing as an action of placing the self, and identifies an ideal movement from the inside to the outside triggered by the authors while working on their films and videos. The two figures of body and home are finally proposed as interpretation matrices of such a movement.
€ 6,00
«Women Without Men»: Shirin Neshat e la spazializzazione del femminile digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2012 - 1. Il teatro al femminile: declinazioni e intersezioni di due differenze
Anno: 2012
RIASSUNTO L’ultima opera di Shirin Neshat, Women Without Men, si basa sull’omonimo romanzo di Shahnush Parsipur e riprende la fitta trama del lungometraggio realizzato dall’artista, già premiato con il Leone d’argento a Venezia nel 2009. Recentemente presentato come videoinstallazione, il lavoro dell’autrice guadagna una dimensione evocativa fortissima, emanata attraverso lo spazio e riorganizzata nella forma di un lungo nastro di schermi che segna un percorso filmico tutto al femminile. Prendono così forma le sfaccettature di una quotidianità ora sofferta, ora apertamente vissuta; delicatamente potenti per un verso e al contempo sommesse, le immagini delle cinque donne che appaiono vanno a costituire un’unica, complessa, profonda figura femminile che inevitabilmente va a sovrapporsi con quella dell’autrice. L’installazione diviene il luogo di un’intimità così intensa da sfociare nella necessità di estroflettersi, contenitore di un’identità ricca, di una resa vivida che si mischia con l’autorappresentazione e che finisce per coinvolgere lo spazio e le immagini che in esso prendono forma. L'opera di Shirin Neshat dà così luogo a un allestimento, che non si riduce a semplice gendered space, bensì esteriorizza una condizione esistenziale, identitaria e di genere. Evidenziando una dinamica nella quale il dato spaziale fa da contraltare a quello rappresentativo, l’analisi dà conto delle strategie visuali e sceniche messe in atto dall’artista, riconoscendo nei concetti di differenza e dis-posizione i meccanismi di una femminilità performata tramite la spazializzazione. SUMMARY Based on Shahnush Parsipur’s novel, the latest work by Shirin Neshat, Women Without Men, takes up the multifaceted plot of the feature film released by the artist, awarded with the Venice Silver Lion in 2009. Recently presented as a video installation, Women Without Men gains a strong evocative dimension, due to an emana¬tion of the image through space, and the organization of the screens as in a long visual ribbon. The result is a filmic itinerary, shaped onto the presence of five feminine characters, resembling a unique, deep and complex woman figure, which inevitably overlaps that of the author herself. The installation becomes a place of intimacy, expressing the urge to trigger an eversion of the self. It is the visual manifestation of a rich identity and a vivid artistic performance, which becomes a self-representation involving the spatial element and those images harboured in it. Therefore, Neshat’s work designs a stage that doesn’t simply represent a gendered space, rather an existential, identitary, and gender condition. The analysis emphasizes the role of the spatial element as the counterpart to the representational one, highlighting the visual and staging strategies adopted by the artist. The notion of difference and dis-position will underscore the very mechanisms of a femininity, which is performed by means of spatialization.
€ 6,00
Lupercyclopedia. Moving images and living archive digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2011 - CSonline 5. Conferences. Dottorato di ricerca in Culture della Comunicazione, Dipartimento di Scienze della Comunicazione e dello Spettacolo. | Open Access
Anno: 2011
n the 17th of June 2005, Peter Greenaway set about his first VJ performance. It was the beginning of a worldwide live cinema tour, but mostly, it was the beginning of what later would have become the Lupercyclopedia...
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David Rockwell’s Hall of Fragments. Looking for Film’s Genius as a Medium through Audiovisual Geographies digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2010 - CSonline 3. Conferences. Dottorato di ricerca in Culture della Comunicazione | Open Access
Anno: 2010
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Looking for Film’s Genius as a Medium through Audiovisual Geographies digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2010 - CSonline 3. Conferences. Dottorato di ricerca in Culture della Comunicazione | Open Access
Anno: 2010
Facing a context where the premonition of an expanded cinema is the rule by now, and where the aesthetic canon is essentially the result of remediation, convergence and relocation processes, it is allowed to ask ourselves if the centre of the speculation about cinema stays the same, or rather if the technological and stylistic transformations which invaded the field have an influence in linguistic and in defining terms...
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I tesori dell’effimero. ‘Wunderkammern’, creazioni filmiche e il potere magico dell’immagine-oggetto digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2010 - 3. Media e magia. Secolarizzazione dell'esperienza magica, usi magici dei media
Anno: 2010
RÉSUMÉ Deux ouvrages récents, qui se déplacent à la frontière entre la production cinématographique et l’art vidéo, ont travaillé sur la possibilité des images en mouvement de faire revivre et rejouer la tradition antique de la Wunderkammer. En effet, Disorient de Fiona Tan, présenté à la Biennale de Venise en 2009, et Les plages d’Agnès d’Agnès Varda (2008) montrent une tendance d’une partie, à cataloguer et thésauriser des objets et des images dans un lieu privé, pour leur rareté et unicité, de l’autre partie à capturer ou libérer leur puissance magique intrinsèque, laquelle représente le résultat des personnifications et des pulsions fétichistes du collecteur. En particulier, dans la vidéo de Tan, la Wunderkammer devient un lieu d’accumulation et d’assemblage, le symbole de l’hétérogénéité des objets, de l’attraction vers l’inconnu et l’excentrique, tandis que Varda travaille plus sur une tension projective et une dimension de mémoire capable de modéliser la réalité en la subjectivisant. Dans ce contexte, les deux oeuvres non seulement aident à clarifier le caractère vital et organique de l’image en mouvement – une nature semblable à celle des objets magiques qu’elles reproduisent, mais elles donnent aussi lieu à des effets de étonnement et merveille, émanant de tous les éléments qui composent les collections. En suivant le fil d’une discussion sur le potentiel magique et merveilleux des Wunderkammer, l’essai se propose d’étudier les processus et les formes de l’objet comme image et de l’image comme objet. SUMMARY Two recent works, which are to be considered between film production and art video, worked on the ability of moving images to reviving and re-enacting the ancient tradition of the Wunderkammer. In fact, both Fiona Tan’s Disorient (Venice Biennale, 2009), and Agnès Varda’s Les plages d’Agnès (2008) show a tendency on the one hand to catalogue and hoard objects and images in a private place, because of their rarity and uniqueness; on the other hand, they thematize the desire to capture or release their innate magical power, as result of the collector’s personifications and fetishistic impulses. In particular, in Tan’s video, the Wunderkammer becomes a place of accumulation and assemblage, a symbol of the heterogeneity of the objects, the site of attraction toward the unknown and the eccentric; while Varda works more on a projective and memorial tension, able to model reality subjectivizing it. In this context, both works not only help clarifying the perception of the vital and organic nature of moving images – a nature which is similar to that of the magic elements that they reproduce – rather they also produce a wonder effect, emanating from the items making up the collections. Following the thread of a discussion on the potential of magic wonderment of Wunderkammern, the essay aims to follow the processes and the shapes adopted by the object as image and by the image as object.
€ 6,00
La traccia tra sorveglianza, disseminazione, territorializzazione. Per una variazione sul tema digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2010 - 1. Lasciare tracce, essere tracciati
Anno: 2010
RÉSUMÉ Le dispositif filmique est actuellement au centre d’un mouvement qui voit énlargir son champ d’application, expression et pertinence. Pour cette raison, le cinéma et l’art contemporain offrent de nombreux exemples où l’instance cinématographique est associée à de nombreuses formes de médias et à différentes pratiques socioculturelles. Cela inclut des images, fixes ou animées, réalisées à fins de contrôle, qui semblent être particulièrement importantes dans le contexte actuel. Une analyse de ces formes visuelles est donc en mesure de suivre la logique qui caractérise les mécanismes de surveillance, la compréhension des influences sur les sujets et les implications en ce qui concerne l’espace. Deux études de cas sont particulièrement intéressants à cet régard: Shopping Mall de Jamie Wagg et Die Schöpfer des Einkaufswelten de Harun Farocki. Ces travaux portent à la réflexion sur la ‘société de la discipline’ et se prêtent à une interprétation qui met l’idée au milieu de la trace. Cette notion est alors considérée comme la clé de lecture du corpus identifié. Elle, déclinée dans la variante double ‘trace empirique’ et ‘trace filmique’, constitue en effet l’arrière-plan conceptuel à partir duquel il devient possible d’identifier la dynamique de présence-absence, diffusion-fixation, et territorialisation- déterritorialisation qui sont sous-jacentes aux mécanismes de surveillance. SUMMARY The filmic device is currently the focus of a movement that expands its scope of application, expression and relevance. For this reason, cinema and contemporary art offer many examples of how the cinematic instance is associated with many different media forms and with different socio-cultural practices. These include images, still or moving, carried out for control purposes, which seem to be particularly significant in the present context. An analysis of these visual forms can thus trace the logic that characterizes the supervisory arrangements, understanding the influences on the subjects and the implications in relation to space. Two case studies are particularly interesting in this regard: Shopping Mall by Jamie Wagg and Die Schöpfer des Einkaufswelten by Harun Farocki. These works focus the observation on the ‘society of discipline’ and lend themselves to an interpretation, putting the idea at the centre of the trace. This notion is then taken as the key to the identify the corpus; declined in the double variant ‘empirical trace’ and ‘filmic trace’. It forms indeed the conceptual background in which it is possible to identify the dynamics of presence-absence, dissemination- fixing, territorialization-deterritorialization underlying the monitoring mechanisms
€ 6,00
Forme dell'abitare. Pratiche di tracciabilità fra mondo e reale
Gratis
digital
formato: Articolo | COMUNICAZIONI SOCIALI - 2009 - CSonline 1. Città comunicanti. Media e metropoli nello scenario contemporaneo | Open Access
Anno: 2009
Cosa vuol dire abitare? Come abitare? E soprattutto, quale il nesso tra questa nozione solo apparentemente elementare, i media e la città?..
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