Piermarco Aroldi
Titoli dell'autore
Il tempo condiviso. Per una breve storia degli studi sulla temporalità televisiva in Italia
digital

Anno:
2003
Research on the media in Italy has been focusing since the 1960s on the temporal dimension of television as
a crucial element of analysis, stating from the pioneering studies by Umberto Eco and Gianfranco Bettetini
on live broadcasts. From that time on this object, between semiotics and sociology, has been investigated
through many aspects. In particular, the organisation of the program offer in the shape of the broadcasting
schedule, especially in the neotelevision context, has been studied as a condition for a relationship of trust
with the spectator, as a self-promotion strategy, or even as an overall discourse created by the broadcaster. In
particular, the relation between temporal organisation of the broadcasting schedule and the social structuring
of individual and family time has shed light on the mimetic and regulatory nature of television temporality.
In addition, the ethnographic turning point has heightened the attention on the way television constitutes an
environmental resource through which part of the domestic and family consumption of TV is shaped.
As well as fulfilling the function of an interface between the organisation of offer and consumption, the
time of television also stands in a relation to long seriality and to the establishment of a veritable flow of programming.
Yet, with reference to the fragment, it also bears a relation to micro-texts that contribute to giving
shape and body to the broadcasting schedule macrotext. In this sense, it can represent a metaphor of the cultural
and social forms of our present time.
€ 6,00
Internet e l'esperienza religiosa in rete

Anno:
2002
La seconda metà degli anni Novanta ha visto la definitiva ‘esplosione’ di Internet. Il fenomeno appare caratterizzato da una complessità senza precedenti: Internet non è infatti solo un medium in senso tradizionale, ma anche e soprattutto uno spazio virtuale di comunicazione e di incontro, di espressività, di scambi, simbolici ed economici.
Il repentino sviluppo del nuovo mezzo pone molteplici questioni alle discipline scientifiche e a quelle umanistiche. Soprattutto prevale, negli osservatori più attenti, una preoccupazione di tipo etico: quali vecchie e nuove responsabilità vengono chiamate in causa da Internet? Quali forme di cittadinanza, quali diritti, quali modelli economici appaiono più adeguati? E infine, quali opportunità di sviluppo crea Internet, tenuto conto che la sua vasta diffusione nei paesi industrializzati contrasta con la sua scarsa disponibilità nel sud del mondo?
L’attenzione della Chiesa – pur nell’esplicito invito di Giovanni Paolo II a «varcare» con coraggio questa nuova «soglia» culturale – si è da subito rivolta a Internet con prudenza interpretativa e insieme con una proposta attiva e partecipata, considerandolo come risorsa al servizio della comunità umana più che come semplice canale di comunicazione.
Dati tali presupposti, questo volume intende da un lato fare il punto sulle radici e sulle opportunità di Internet, avvalendosi di contributi scientifici pluridisciplinari, dall’altro recensire le presenze di realtà ecclesiali sulla rete, indicando alcune prospettive di sviluppo.
€ 19,00
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