Student evaluation of teaching: a Partial Least Square-Path Modeling approach - Achille Basile, Rosanna Cataldo, Shira Fano - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

Student evaluation of teaching: a Partial Least Square-Path Modeling approach

digital Student evaluation of teaching: a Partial Least Square-Path
Modeling approach
Articolo
rivista STATISTICA & APPLICAZIONI
fascicolo STATISTICA & APPLICAZIONI - 2019 - 2
titolo Student evaluation of teaching: a Partial Least Square-Path Modeling approach
Autori , , ,
Editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 11-2020
doi 10.26350/999999_000023
issn 1824-6672 (stampa) | 2283-6659 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
Scarica

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

Nowadays all universities carry out surveys to measure student satisfaction of teaching quality. In this work we study which are the main determinants of student satisfaction of courses, analyzing teaching evaluations filled in by students. Survey questions are designed to assess general satisfaction of students based on the following constructs: teaching, course organization and infrastructure. Structural Equation Modeling, and in particular Partial Least Squares - Path Modeling, is used to examine the relationships between the latent constructs, with the aim of evaluating student satisfaction. Data consists of teaching evaluations collected in a large public university in the academic year 2017/2018. The main result is that teacher characteristics matter and they are the main drivers of student overall satisfactions. The ability of teachers to stimulate student interest, together with the clarity of their explanations, are key drivers to increase student satisfaction. Moreover, organization of teaching and infrastructures are positively correlated with expected satisfaction, but their effect is (much) smaller.

keywords

Higher Education, Teaching Evaluation, Student Satisfaction, Partial Least Squares-Path Modeling.

Biografia degli autori

Dipartimento di Scienze Sociali - Universita` Federico II di Napoli (e-mail: rosanna.cataldo2@unina.it).
Dipartimento di Economia e Statistica - Universita` Federico II di Napoli (e-mail: shira.fano@gmail.com; tiziana.venittelli@unina.it; basile@unina.it).

News

02.05.2022
I nostri eventi al Salone del Libro 2022
Dal 19 al 23 maggio saremo al Salone Internazionale del libro di Torino: vi aspettiamo al Pad. 2 stand L69 per tanti eventi e grandi ospiti.
20.05.2022
Rosina vince il Premio Atlante al Salone del libro
"Crisi demografica. Politiche per un paese che ha smesso di crescere" vince il Premio Atlante della Fondazione del Circolo dei lettori di Torino.
16.05.2022
La convergenza di interessi dietro la strage di Capaci
A trent'anni dalla strage di Capaci, vi proponiamo un estratto dal libro "Mafia. Fare memoria per combatterla" del giudice Antonio Balsamo.
16.05.2022
Charles de Foucauld, il santo del deserto
In occasione della canonizzazione, vi proponiamo due titoli - di Sequeri e d'Ors - per approfondire la figura di Charles de Foucauld.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane