Il tuo browser non supporta JavaScript!

Student evaluation of teaching: a Partial Least Square-Path Modeling approach

novitàdigital Student evaluation of teaching: a Partial Least Square-Path
Modeling approach
Articolo
rivista STATISTICA & APPLICAZIONI
fascicolo STATISTICA & APPLICAZIONI - 2019 - 2
titolo Student evaluation of teaching: a Partial Least Square-Path Modeling approach
autori


editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 11-2020
doi 10.26350/999999_000023
issn 18246672 (stampa)
Scrivi un commento per questo prodotto
Scarica

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

Nowadays all universities carry out surveys to measure student satisfaction of teaching quality. In this work we study which are the main determinants of student satisfaction of courses, analyzing teaching evaluations filled in by students. Survey questions are designed to assess general satisfaction of students based on the following constructs: teaching, course organization and infrastructure. Structural Equation Modeling, and in particular Partial Least Squares - Path Modeling, is used to examine the relationships between the latent constructs, with the aim of evaluating student satisfaction. Data consists of teaching evaluations collected in a large public university in the academic year 2017/2018. The main result is that teacher characteristics matter and they are the main drivers of student overall satisfactions. The ability of teachers to stimulate student interest, together with the clarity of their explanations, are key drivers to increase student satisfaction. Moreover, organization of teaching and infrastructures are positively correlated with expected satisfaction, but their effect is (much) smaller.

keywords

Higher Education, Teaching Evaluation, Student Satisfaction, Partial Least Squares-Path Modeling.

Biografia degli autori

Dipartimento di Scienze Sociali - Universita` Federico II di Napoli (e-mail: rosanna.cataldo2@unina.it).
Dipartimento di Economia e Statistica - Universita` Federico II di Napoli (e-mail: shira.fano@gmail.com; tiziana.venittelli@unina.it; basile@unina.it).

News

20.01.2021
“Da una rivista possono nascere tante cose”
In omaggio ai 100 anni dell'Università Cattolica, condividiamo alcuni episodi di questa lunga storia che inizia con Vita e Pensiero.
14.01.2021
Anatomia della speranza di fronte alla malattia
Recentemente ristampato, "Anatomia della speranza" del medico Jerome Groopman è un libro del 2006 che non smette di parlare al tempo presente.
14.01.2021
Pomilio: un supplemento d'anima nella cultura
Ritratto dello scrittore abruzzese nato 100 anni fa che - negli "Scritti cristiani" - ci racconta un'idea di intellettuale "con l'anima".
12.01.2021
Tra le pieghe dell’America Latina
In occasione dei "Mercoledì del Pime" 27 gennaio alle 21 dialogo online con Lucia Capuzzi sull'America Latina tra rivolte e pandemia.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane