Il cerchio invisibile. Due esperienze di teatro-comunità in Campania: da Leo de Berardinis a Punta Corsara - Alfonso Amendola, Vincenzo Del Gaudio - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

Il cerchio invisibile. Due esperienze di teatro-comunità in Campania: da Leo de Berardinis a Punta Corsara

digital Il cerchio invisibile. Due esperienze di teatro-comunità
in Campania: da Leo de Berardinis a Punta Corsara
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2016 - 2. BODIES EXPOSED Dramas, Practices and Mimetic Desire
titolo Il cerchio invisibile. Due esperienze di teatro-comunità in Campania: da Leo de Berardinis a Punta Corsara
Autori ,
Editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 09-2016
issn 0392-8667 (stampa) | 1827-7969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The theatre offers profound potential for contact among bodies. Without contact, there is no theatre, understood as the art form whose defining principle is being tied to one space and one time, leading to the need to build a community. We analyse the analogies and differences between two important experiences in Campania. These experiences are based on a theatre project that is also a social project to build a temporary community. In this perspective, the two experiences are exemplary cases in which the community is built like a choral community, like events in which singular bodies aspire to a particular kind togetherness that philosopher Jean-Luc Nancy terms singulier-pluriel. First, we examine the work of Leo de Berardinis and Perla Peragallo between 1967 and 1976 in Marigliano to show how the teatro dell’ignoranza or teatro del grado zero, as the director defines it, was a prototype of choral theatre that feeds on diversity to transcend the limits of the theatre space to become integral with the social fabric. The second experience that we consider is the company Punta Corsara, the culmination of the Arrevuoto project that started in Scampia in 2005. Arrevuoto is an educational initiative based on Marco Martinelli and Ermanna Montanari’s non-scuola concepts. Non-scuola is not a drama/art school but a workshop for developing new models of social living. Punta Corsara’s work is based on reconquering suburban space as a choral space. With these two experiences, we define a new theatrical space intended as a choral and community space that encourages contact between bodies.

News

02.05.2022
I nostri eventi al Salone del Libro 2022
Dal 19 al 23 maggio saremo al Salone Internazionale del libro di Torino: vi aspettiamo al Pad. 2 stand L69 per tanti eventi e grandi ospiti.
20.05.2022
Rosina vince il Premio Atlante al Salone del libro
"Crisi demografica. Politiche per un paese che ha smesso di crescere" vince il Premio Atlante della Fondazione del Circolo dei lettori di Torino.
16.05.2022
La convergenza di interessi dietro la strage di Capaci
A trent'anni dalla strage di Capaci, vi proponiamo un estratto dal libro "Mafia. Fare memoria per combatterla" del giudice Antonio Balsamo.
16.05.2022
Charles de Foucauld, il santo del deserto
In occasione della canonizzazione, vi proponiamo due titoli - di Sequeri e d'Ors - per approfondire la figura di Charles de Foucauld.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane