Il tuo browser non supporta JavaScript!

Dtt Generation? Visioni interattive per i giovani telespettatori del digitale terrestre

digital Dtt Generation? Visioni interattive per i giovani telespettatori del digitale terrestre
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2008 - 1. Incipit digitale. L'avvio della televisione digitale terrestre in Italia tra discorsi, prodotti e consumi
titolo Dtt Generation? Visioni interattive per i giovani telespettatori del digitale terrestre
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 01-2008
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The transition of television communication from an analogical environment to the terrestrial digital one is not only a technical or marketing issue; nor it is only a matter of languages and communication strategies. It must be assessed also in terms of the cognitive, relational, emotional and identity resources that it unfolds. The essay deals with the relationship between young generation and Dtt offers, with the objective to verify the relationship between Dtt offer and the skills and needs expressed by the users, young people, if we consider the evidence that the digital terrestrial television answers to the technical and media needs of the new generations. The essay deals with the spaces that Dtt creates and dedicates to young viewers, the forms of participation and interactivity experimented and the fact that it is recognizable and more appealing with respect to other platforms. The analysis of the digital terrestrial television for children and young people (theme channels, formats and interactive offers in 2006) allows bringing to light a simplification of interactive platforms and a depletion of accessible contents, e.g. limiting the interactive forms to the television vote, the sending of sms from home and the possibility to see the comments of other viewers. In particular, the interactive applications associated to programs and channels for the youngest seem to be limited to videogame applications, offering a more direct, simple experience, within reach, if compared to other platforms. In its initial development phase, Dtt offer for young people seems therefore going in two directions: the video-recreational one and the cross-media. In conclusion, the essay underlines that there are still many unknown potentialities: personalization of times and of content supplying; multiplication of the attention focuses; strengthening and diversification of viewer’s action; sharing with the community.

News

03.09.2019
Il filosofo della bontà, un Candide 2.0 in carne e ossa
Intervista al filosofo catalano Josep Maria Esquirol che spiega il suo cammino dell'ingenuità e la forza della bontà.
02.09.2019
Gauchet, La fine del dominio maschile
Anteprima del nuovo libro di Marcel Gauchet, "La fine del dominio maschile", un passaggio sulla scomparsa della figura del padre nella società e non solo.
31.10.2018
Il grande codice. Bibbia e letteratura
Un'anteprima tratta dal libro "Il grande codice. Bibbia e letteratura" di Northrop Frye, un grande classico del pensiero critico.
18.11.2019
Antigone encore! Il femminile e la polis
Mercoledì 4 dicembre in Università Cattolica un seminario per riflettere a partire dalla figura di Antigone sul valore della libertà e della disobbedienza civile intervallato da letture e performance artistiche.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Tutte le Collane