Il tuo browser non supporta JavaScript!

The Aphoristic Galaxy. Mcluhan And Senecan Symbolism

novitàdigital The Aphoristic Galaxy. Mcluhan And Senecan Symbolism
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2020 - 2. Learning from the Virus: The Impact of the Pandemic on Communication, Media and Performing Arts Disciplinary Fields. A Round-Table
titolo The Aphoristic Galaxy. Mcluhan And Senecan Symbolism
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 10-2020
doi 02.26350/001200_000095
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

This essay focuses on the communicative implications stemming from the advertising campaign suggested in 2016 by the national archeological museum in Rome, entitled “Lucius Anneus Seneca dixit”. The choice made by one of the most important museums in the world to exploit Seneca’s semantic force implies a close reflection on the expressive impact of the Latin language to better probe our complexity, thanks to the relationship between expression, thought and wisdom. Furthermore, the English translation of those aphorisms sheds light on a communicative analysis of that publicity campaign, inspired by the semantic depth of Seneca’s writings. The advertising campaign used by the national archeological museum in Rome can be interpreted according to the strategies of museum communication, often characterized by a limited media relevance. Thus it may be useful to analyze the communicative function of Seneca’s aphorisms in times such as ours, featuring the speed of interpersonal exchanges and, therefore, the diffusion of epigrammatic propositions often lacking in the expressive originality of aphorisms. This is a factor highlighted by Marshall McLuhan in the Sixties thanks to his interest in aphorist communication, developed through the study of Senecan symbolism. Therefore, Senecan aphorisms may suggest further interpretative insights into our post-modernity, in compliance with the never-ending process of interactional innovation, including the strategies of cultural communication.

keywords

Communication; cultural heritage; aphorisms; mediology; narration.

Biografia dell'autore

Università degli Studi “Gabriele d’Annunzio” , Chieti-Pescara ‒ andrea.lombardinilo@unich.it.

News

21.10.2020
Webinar: Quali responsabilità per la finanza?
Come distribuire quello che serve e incoraggiare la redditività? giovedì 29 webinar con Mons Mario Delpini, Giuseppe Sopranzetti e Elena Beccalli.
21.10.2020
Webinar: Adolescenti e relazioni significative
Venerdì 30 ottobre dibattito online con Sara Alfieri, Paola Bignardi e Elena Marta su adolescenti di oggi e rapporto con familiari, amici e allenatori.
05.10.2020
I "Mostri favolosi" hanno trovato casa
Manguel ha donato la sua collezione di 40mila volumi alla città di Lisbona: un evento culturale straordinario come racconta nell'intervista...
12.10.2020
I 100 anni della Rivista del Clero italiano
Il 10 novembre in diretta sul nostro canale youtube il seminario dedicato al ministero del prete per festeggiare i 100 anni della Rivista del Clero italiano.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane