Affreschi della basilica di San Vincenzo in Galliano: colore e tecnica pittorica
digital
![]() Articolo
|
Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:
|
|
The author presents the results of a study on the colour of the frescoes that adorn the apse, the walls of the central nave, the crypt and the baptistery of the basilica of San Vincenzo in Galliano.
The analyses, carried out during the restoration work of the 1980s, have made it possible to identify the composition and the structure of the layers of paint, and they have also shown that the way of painting, while evolving over several periods, concords with the instructions in the treatises of Theophilus and Cennino Cennini.
The older paintings in the apse and ambo are characterized by the use of hematite and precious lapis lazuli blue; in the later frescoes, instead, the painting material used is not as precious, and the pigments are limited to azurite, ochre and earth pigments. Moreover, on the wall at the end of the crypt, there is a compact stratum of calcium carbonate and gesso between the plaster and the colour.
|
News
20.05.2022
Rosina vince il Premio Atlante al Salone del libro
"Crisi demografica. Politiche per un paese che ha smesso di crescere" vince il Premio Atlante della Fondazione del Circolo dei lettori di Torino.
16.05.2022
La convergenza di interessi dietro la strage di Capaci
A trent'anni dalla strage di Capaci, vi proponiamo un estratto dal libro "Mafia. Fare memoria per combatterla" del giudice Antonio Balsamo.
16.05.2022
Charles de Foucauld, il santo del deserto
In occasione della canonizzazione, vi proponiamo due titoli - di Sequeri e d'Ors - per approfondire la figura di Charles de Foucauld.
16.05.2022
Onida: la passione del «ben pensare politicamente»
Per commemorare la memoria di Valerio Onida, recentemente scomparso, pubblichiamo un estratto del dialogo con Enzo Balboni.