Un framework per progettare soluzioni di gioco negli spazi urbani al fine di abilitare processi di civic engagement
digital
Articolo
€ 6,00
|
Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:
|
|
This article focuses on the application of game elements in urban spaces in processes that enable civic engagement. Starting from the need emerged in the academic debate related to the design and realization of more human-centred cities, it illustrates how the game, and more in particular gamification and civic gamification, can contribute not only to making cities closer to people’s needs and emotions but also encouraging people in taking care of the city, by enabling civic engagement processes. In particular, it shows the results of two trials, during which game solutions for urban spaces that encourage citizen engagement have been designed. The author conducted them using “GaCE - Game for Civic Engagement”, a design framework that provides useful tools to implement this type of solution.
keywordsCivic engagement; human-centred; gamification; design; framework; game.Biografia dell'autoreLink Campus University – a.opromolla@unilink.it. |
News
18.03.2024
La cura di sé, dell'altro, del mondo
Martedì 19 marzo a Lecco, la presentazione del libro di Luigina Mortari al festival LeggerMente.
07.03.2024
Noemi Satta: i due appuntamenti in Sardegna
Martedì 19 marzo e Mercoledì 20 marzo, le presentazioni di "La cultura cura" al Festival Liquida.
26.02.2024
I giovani in solitaria ricerca di Dio, lontani dalla Chiesa
Le giovanni donne sempre più lontane, i giovani in solitaria ricerca, il dovere degli adulti di mettersi in ascolto: Paola Bignardi racconta il libro-inchiesta "Dio, dove sei?".
26.02.2024
Il tempo dell'annuncio
Un estratto dal libro del teologo Tomáš Halík "Un tempo per piantare e un tempo per sradicare. Quaresima e Pasqua di un'epoca inquieta".
Archivio rivista
Articoli Online First
Towards the Platformization of (Social) Media Memory: Articulating Archive, Assemblage, and Ephemerality
“Scusi, chi ha fatto palo?” Continuità e disruption del calcio su internet in Italia: dalle iptv ‘pirata’ a dazn
“Scusi, chi ha fatto palo?” Continuità e disruption del calcio su internet in Italia: dalle iptv ‘pirata’ a dazn
Ultimi 3 numeri
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2023 - 3. The Children are Watching us
Exploring Audiovisual Content for Children
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2023 - 2. Internet Research Ethics in the Platform Society: Theoretical Reflections, Research Experiences, and Open Questions
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2023 - 1. Gender and Labour in the Italian Audiovisual Industries. Critical Research Approaches and Methods
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2023 - 2. Internet Research Ethics in the Platform Society: Theoretical Reflections, Research Experiences, and Open Questions
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2023 - 1. Gender and Labour in the Italian Audiovisual Industries. Critical Research Approaches and Methods
Annate disponibili online
202320222021202020192018201720162015201420132012201120102009200820072006200520042003200220012000199919981997199619951994199319921991199019891988198719861985198419831982198119801979197819771976197519741973