The hearth of our times: RAI and the domestication of Italian television in the 1950s - Cecilia Penati - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

The hearth of our times: RAI and the domestication of Italian television in the 1950s

digital The hearth of our times: RAI and the domestication of Italian television in the 1950s
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2015 - 1. Sixty years of Italian TV
titolo The hearth of our times: RAI and the domestication of Italian television in the 1950s
Autore
Editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 04-2015
issn 0392-8667 (stampa) | 1827-7969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

When the Italian television started its regular programming, in January 1954, only a few of its spectators could appreciate the brand new experience of viewing in the cosiness of their homes. In the early stage of the medium, different cultures of television viewing coexisted in Italy for a relatively long period, and the model of collective consumption rooted in public spaces (such as bars, movie theatres, Catholic associations, and political circles) was largely dominant, due to economic issues (the high-price of the technical device), and cultural bias over the new medium, often considered dangerous and dodgy for the stability of the family and the privacy of the domestic life. This paper is aimed to outline the role assumed by the Italian Public Service Broadcasting (RAI) in contrasting the affirmation of a public culture of viewing, stimulating instead the construction of the television as a domestic medium in the stage of its institutionalisation, which lasted approximately until the beginning of the Sixties. Considering a wide array of historical sources (first RAI’s advertising and public campaigns, house organs and leaflets, public speeches of RAI’s first managers), the paper will show how the RAI was deeply interested in promoting a wide diffusion of the TV sets in the private domestic context, in order to maximise the economic profit coming from the license associated to the possession of the set and thus providing economic resources for programming and broadcasting. RAI’s major effort was intended to reassure the Italian citizens, presenting the television set as a harmless device that could enhance the comforts of the modern home in the social context of the Post-War economic boom.

News

01.10.2021
I nostri eventi al Salone del Libro
Sabato 16 e domenica 17 ottobre i nostri autori, Silvano Petrosino, Pablo D'Ors e Giovanni Canzio, saranno ospiti al Salone del Libro di Torino.
05.10.2021
Maryanne Wolf a Milano
Maryanne Wolf torna a Milano il 25 ottobre in occasione dei cento anni dell'Università Cattolica.
05.10.2021
Pablo d'Ors in Italia
Pablo d'Ors sarà in Italia dal 15 ottobre per presentare il nuovo libro "Biografia della luce": scopri le tappe!
04.10.2021
Un vero maestro non indica mai se stesso
Anteprima del nuovo libro del sacerdote e scrittore madrileno Pablo d'Ors, "Biografia della luce".

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookie necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookie policy.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookie, consulta la cookie policy.
Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookie.

Acconsento