Il teatro della pietàLa fondazione del corpo politico nella Passione di Cristo - Claudio Bernardi - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

Il teatro della pietà
La fondazione del corpo politico nella Passione di Cristo

digital Il teatro della pietà<br/>La fondazione del corpo politico nella Passione di Cristo
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2003 - 2. Il corpo passionato. Modelli e rappresentazioni medievali dell'amore divino
titolo Il teatro della pietà
La fondazione del corpo politico nella Passione di Cristo
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 09-2017
issn 0392-8667 (stampa) | 1827-7969 (digitale)
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This essay aims to demonstrate that the political ethos of pietas and the theatrical rendering of pain, studied in particular by Hannah Arendt and Luc Boltanski, are rooted not only in Christian compassion of the origins but also in medieval drama centring on pietas. By providing a highly realistic and moving representation of the agonized body of Christ, Medieval Christian society sought to convert sinners and to awaken the fervour of the faithful, but it also kindled the disinterested and concrete help of the faithful towards the poor, the sick, the unfortunate as well as towards pilgrims, through associations, care institutions and hospitals. The martyred body of Chriust was seen as a specific denunciation of social injustice, of the afflictions and sufferings of the body politic, the Church and the State. The fundamental difference between the ethos of pietas in the Middle Ages versus the modern age consists in the transition from local perception of the unfortunate to a decidedly universal view. Over the centuries the ethos of pietas was intensified through the gradual inclusion of all men in the category of the unfortunate to succour, sweeping away any discrimination based on family, local or regional rivalry, ethnic or social concerns, racial prejudice or religious bias.

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