I reality show in gioco tra interattività e piattaforme tv - Deborah Toschi - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

I reality show in gioco tra interattività e piattaforme tv

digital I reality show in gioco tra interattività e piattaforme tv
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2008 - 1. Incipit digitale. L'avvio della televisione digitale terrestre in Italia tra discorsi, prodotti e consumi
titolo I reality show in gioco tra interattività e piattaforme tv
Autore
Editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 01-2008
issn 0392-8667 (stampa) | 1827-7969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

Some products included in the offer of digital terrestrial television represent a specimen of the ‘adaptation’ of analogical broadcasting to the new digital environment. They are such format as the reality shows, which seem to fit well into the testing of new forms of communication and interactivity and refer to a target of young people, having the necessary skills to access Dtt services. The analysis described in the essay has been carried out on four reality shows which have characterized the television season in 2006: Amici di Maria De Filippi, Music Farm, La Fattoria and il Grande Fratello. They are consolidated formats, coming from general television and which were not created ad hoc for the digital platform. The four program restyling gone through before the passage to Dtt offered an interesting observation point to forecast the scenario of television communication following the switch off. The essay underlines how the switch to digital television has enhanced some typical components of the reality shows: first of all the active participation of the viewers with their vote, and then the full accessibility to the competitors’ private dimension thanks to interactive interfaces joined by sections dedicated to votes and updates. It has also been underlined the presence of formats (La Fattoria and Music Farm) representing a radical change in which the digitalization of the products is bound to a substantial continuity with the analogical proposal. Other programs (Amici di Maria De Filippi and Il Grande Fratello) are more suitable for the digital transition and mark a difference, even though in a different way, if compared with their previous editions. In the end it is underlined how the scenario is characterized by incomplete forms of adaptation and by the lack of products conceived ad hoc for the new platforms.

News

20.10.2021
Dante in conclave in Università Cattolica
Mercoledì 3 novembre alle ore 17.00 presentazione del libro di Gian Luca Potestà "Dante in conclave. La Lettera ai cardinali".
05.10.2021
Voci dalle periferie per una nuova Milano
Come ripartire dalle periferie? Ne abbiamo parlato insieme a Marisa Musaio, curatrice del recente volume "Ripartire dalla città".
06.10.2021
La metafisica diventa piccola e illumina l’umano
Intervista a Silvano Petrosino, il filosofo autore di "Piccola metafisica della luce. Una teoria dello sguardo".
05.10.2021
Maryanne Wolf a Milano
Maryanne Wolf torna a Milano il 25 ottobre in occasione dei cento anni dell'Università Cattolica.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookie necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookie policy.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookie, consulta la cookie policy.
Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookie.

Acconsento