Il tuo browser non supporta JavaScript!

The Generational Role of Media and Social Memory: A Research Agenda

novitàdigital The Generational Role of Media and Social Memory:
A Research Agenda
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2019 - 2. Generations, Time, and Media
titolo The Generational Role of Media and Social Memory: A Research Agenda
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 09-2019
doi 10.26350/001200_000060
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The theme of the relation between the media and the generations has been much explored in recent years, with significant results in both the field of media studies and the sociology of culture. On the media studies side the generational approach has been particularly important in relativising the role of technical evolution. Both the emergence of new media, and the evolution within each medium are considered explicable in the generational approach only if we consider the role played by the ever-new waves of youth audiences (who have experienced innovation as natural and coherent with their needs) in making these socially and successfully acceptable innovations. On the other hand, considering the media enables sociology to assess one of the essential factors in the permanence of rituals of usage, habits and memorial contents during the aging of generations and their self-identification in coexistence with the different generations (earlier or later). Within this strand of studies, the present paper aims to consider the interaction between the media, generational belonging and social memory. First, the relationships between memory and generational identity are discussed. Secondly, the role played by the media in collective memory building is analyzed. Finally, a new model of the relationship between the media, social memory and generational belonging is discussed, in the light of the previous discussions. As an example, the model is applicated to the case of the different memories of Tienanmen events (1989) in China and in Western Countries.

keywords

Media; time; social memory; digital media; generations.

Biografia dell'autore

fausto.colombo@unicatt.it

Chi ha visto questo prodotto ha guardato anche...


News

03.09.2019
Il filosofo della bontà, un Candide 2.0 in carne e ossa
Intervista al filosofo catalano Josep Maria Esquirol che spiega il suo cammino dell'ingenuità e la forza della bontà.
02.09.2019
Gauchet, La fine del dominio maschile
Anteprima del nuovo libro di Marcel Gauchet, "La fine del dominio maschile", un passaggio sulla scomparsa della figura del padre nella società e non solo.
31.10.2018
Il grande codice. Bibbia e letteratura
Un'anteprima tratta dal libro "Il grande codice. Bibbia e letteratura" di Northrop Frye, un grande classico del pensiero critico.
29.11.2019
Il capitalismo e il sacro
Mercoledì 11 dicembre a Milano presentazione del nuovo libro di Luigino Bruni con Corrado Passera e Marco Tarquinio.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Tutte le Collane