The Generational Role of Media and Social Memory: A Research Agenda - Fausto Colombo - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

The Generational Role of Media and Social Memory: A Research Agenda

digital The Generational Role of Media and Social Memory:
A Research Agenda
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2019 - 2. Generations, Time, and Media
titolo The Generational Role of Media and Social Memory: A Research Agenda
Autore
Editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 09-2019
doi 10.26350/001200_000060
issn 0392-8667 (stampa) | 1827-7969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The theme of the relation between the media and the generations has been much explored in recent years, with significant results in both the field of media studies and the sociology of culture. On the media studies side the generational approach has been particularly important in relativising the role of technical evolution. Both the emergence of new media, and the evolution within each medium are considered explicable in the generational approach only if we consider the role played by the ever-new waves of youth audiences (who have experienced innovation as natural and coherent with their needs) in making these socially and successfully acceptable innovations. On the other hand, considering the media enables sociology to assess one of the essential factors in the permanence of rituals of usage, habits and memorial contents during the aging of generations and their self-identification in coexistence with the different generations (earlier or later). Within this strand of studies, the present paper aims to consider the interaction between the media, generational belonging and social memory. First, the relationships between memory and generational identity are discussed. Secondly, the role played by the media in collective memory building is analyzed. Finally, a new model of the relationship between the media, social memory and generational belonging is discussed, in the light of the previous discussions. As an example, the model is applicated to the case of the different memories of Tienanmen events (1989) in China and in Western Countries.

keywords

Media; time; social memory; digital media; generations.

Biografia dell'autore

fausto.colombo@unicatt.it

News

22.11.2021
La potenza della nascita
Giovedì 2 dicembre la storica dell'arte Giovanna Brambilla, a Bergamo, presenta "Mettere al mondo il mondo".
17.11.2021
Vita e Pensiero premia i laureati del Premio Gemelli
Tra i vincitori del Premio Gemelli, l'editrice ha scelto la tesi di Eleonora Carraro sulla comunicazione digitale e la creatività, ora open access.
11.11.2021
Josep Maria Esquirol in Italia
Dal 15 al 17 dicembre il filosofo catalano sarà In Italia per presentare l'ultimo libro "Umano, più umano".
05.10.2021
Voci dalle periferie per una nuova Milano
Come ripartire dalle periferie? Ne abbiamo parlato insieme a Marisa Musaio, curatrice del recente volume "Ripartire dalla città".

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookies necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookies policy.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookies, consulta la cookie policy.
Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookies.

Acconsento