Il tuo browser non supporta JavaScript!

The Generational Role of Media and Social Memory: A Research Agenda

digital The Generational Role of Media and Social Memory:
A Research Agenda
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2019 - 2. Generations, Time, and Media
titolo The Generational Role of Media and Social Memory: A Research Agenda
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 09-2019
doi 10.26350/001200_000060
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The theme of the relation between the media and the generations has been much explored in recent years, with significant results in both the field of media studies and the sociology of culture. On the media studies side the generational approach has been particularly important in relativising the role of technical evolution. Both the emergence of new media, and the evolution within each medium are considered explicable in the generational approach only if we consider the role played by the ever-new waves of youth audiences (who have experienced innovation as natural and coherent with their needs) in making these socially and successfully acceptable innovations. On the other hand, considering the media enables sociology to assess one of the essential factors in the permanence of rituals of usage, habits and memorial contents during the aging of generations and their self-identification in coexistence with the different generations (earlier or later). Within this strand of studies, the present paper aims to consider the interaction between the media, generational belonging and social memory. First, the relationships between memory and generational identity are discussed. Secondly, the role played by the media in collective memory building is analyzed. Finally, a new model of the relationship between the media, social memory and generational belonging is discussed, in the light of the previous discussions. As an example, the model is applicated to the case of the different memories of Tienanmen events (1989) in China and in Western Countries.

keywords

Media; time; social memory; digital media; generations.

Biografia dell'autore

fausto.colombo@unicatt.it

News

12.01.2021
Webinar: Le regole e la vita
Lunedì 18 gennaio incontro online con Gabrio Forti e l'Alta Scuola Federico Stella per riflettere sul nostro sistema normativo alla luce della pandemia.
14.01.2021
Anatomia della speranza
Recentemente ristampato, "Anatomia della speranza" di Jerome Groopman è libro scritto nel 2006 che non smette di parlare al tempo presente.
14.01.2021
Pomilio: un supplemento d'anima nella cultura
Ritratto dello scrittore abruzzese nato 100 anni fa, autore anche di saggi che ci racconta un'idea di intellettuale "con l'anima".
12.01.2021
Tra le pieghe dell’America Latina
In occasione dei "Mercoledì del Pime" 27 gennaio alle 21 dialogo online con Lucia Capuzzi sull'America Latina tra rivolte e pandemia.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane