Il tuo browser non supporta JavaScript!

Fermo, sorridi, clicca! Etnografia visuale nell’epoca dei big (visual) data

digital Fermo, sorridi, clicca! Etnografia visuale nell’epoca dei big
(visual) data
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2016 - 1. Snapshot Culture. The Photographic Experience in the Post-Medium Age
titolo Fermo, sorridi, clicca! Etnografia visuale nell’epoca dei big (visual) data
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 04-2016
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The quantity of images created and used has constantly grown in recent years. Numerous images and videos are shared and manipulated every second through social media as private yet public representations of contemporary culture. Despite the interesting role of such images, social and computer scientists alike are still looking for methods and tools for analysing this visual stream and for efficiently connecting visual analytics with their physical and contextualized meanings. Big visual data is a crucial challenge. It demands new research skills to intertwine computational data – numerous images, tags, places, likes, etc. – with qualitative data, such as the images’ context, users’ intentions, and the invisible audiences. This article analyses two large-scale studies that merged quantitative computational methods with qualitative ones: Phototrails.net and Selfiecities. net. Those studies used a multi-method approach to combine macro-analyses (e.g. of an entire city’s ‘urban visual style’) with micro-analyses (e.g. meanings and specificity of each photo in the sample). They also devised new information-display solutions, which provide both an innovative way of representing the results and a specific epistemological approach for interpreting them. Starting from these case studies, the paper focuses on a semi-automated methodology that codifies and analyses images from three different perspectives: authors, subjects and commenters. This method contributes to a significant new understanding of user-generated images as stratified, multi-perspective – and often conflictual – social representations.

News

13.07.2020
Ecologia dei nuovi media
Il 16 luglio alle 15.30 online il dialogo tra Fausto Colombo, autore di "Ecologia dei media", e Luca Sofri, direttore del Post.
13.07.2020
Riflessioni sul tempo, d'estate
Per questa pausa estivo vi proponiamo cinque saggi tra filosofia, spiritualità e psicanalisi per riflettere sul tema del tempo.
13.07.2020
Un caffè sul liberalismo in crisi
Giovedì 23 luglio a Firenze la presentazione del libro di Sonia Lucarelli "Cala il sipario sull'ordine liberale"?
13.07.2020
L'uomo ama le Maiuscole
Anteprima del nuovo libro del filosofo Silvano Petrosino, "Dove abita l'infinito. Potere, trascendenza e giustizia"

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane