Il tuo browser non supporta JavaScript!

Religiosity and school integration among italian and non-italian students. Results from a survey in multi-ethnic classrooms

digital Religiosity and school integration among italian and non-italian students.
Results from a survey in multi-ethnic classrooms
Articolo
rivista STUDI DI SOCIOLOGIA
fascicolo STUDI DI SOCIOLOGIA - 2019 - 2
titolo Religiosity and school integration among italian and non-italian students. Results from a survey in multi-ethnic classrooms
autori

editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 07-2019
doi 10.26350/000309_000062
issn 0039291X (stampa) | 18277896 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The paper investigates the role of religion among a group of adolescents (11-15-year-old) surveyed in Italian multicultural schools. The multicultural classrooms (with over 30% of pupils with ethnic background) may be interpreted as social spaces for inter-ethnic coexistence, open to ethnic and religious diversity. We rely on a sample of 1,040 students enrolled in lower secondary education in Lombardy in 2011 on which we investigate religiosity, conceptualized as consisting of religious belonging and religious practice. The investigation questions are: does religiosity hamper horizontal relationships with classmates and vertical relationships with teachers? What consequence does the religious practice produce on educational achievement, and more in general on school integration? On average, religious students tend to report a higher level of integration (positive relationships with peers/teachers) compared to non-religious students, even after controlling for a wide set of covariates. In addition, they gain higher marks. Furthermore, these positive results are similar among Italian and non-Italian students: for future research, this evidence suggests that religiosity of students with an immigrant background could be considered as a resource for their educational integration, especially when schools are more welcoming towards religious diversity.

keywords

Religiosity, School integration, Multicultural schools, Interethnic relationships, Non-Italian students.

Biografia degli autori

mariagrazia.santagati@unicatt.it; gianluca.argentin@unimib.it; maddalena.colombo@unicatt.it

News

19.05.2020
IL MONDO FRAGILE DOPO LA PANDEMIA
L'ebook gratuito "Il mondo fragile" curato da Raul Caruso e Damiano Palano cerca di ragionare sulle ricadute che lo shock globale del Covid-19 potrebbe avere a livello politico economico.
15.05.2020
L'ALTRO VIRUS
È dedicato alla comunicazione e alla disinformazione al tempo del Covid-19 il nuovo ebook gratuito, a cura di Marianna Sala e Massimo Scaglioni.
14.05.2020
Premio letterario a Luigino Bruni
Il libro "Il capitalismo e il sacro" di Luigino Bruni vince la prima edizione del Premio letterario istituito dagli Ambasciatori presso la Santa Sede.
01.05.2020
LE REGOLE E LA VITA
Il buon uso di una crisi tra letteratura e diritto è il tema del nuovo ebook gratuito curato da Gabrio Forti e creato dall'Alta Scuola Federico Stella.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane