Il tuo browser non supporta JavaScript!

Religiosity and school integration among italian and non-italian students. Results from a survey in multi-ethnic classrooms

digital Religiosity and school integration among italian and non-italian students.
Results from a survey in multi-ethnic classrooms
Articolo
rivista STUDI DI SOCIOLOGIA
fascicolo STUDI DI SOCIOLOGIA - 2019 - 2
titolo Religiosity and school integration among italian and non-italian students. Results from a survey in multi-ethnic classrooms
autori

editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 07-2019
doi 10.26350/000309_000062
issn 0039291X (stampa) | 18277896 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The paper investigates the role of religion among a group of adolescents (11-15-year-old) surveyed in Italian multicultural schools. The multicultural classrooms (with over 30% of pupils with ethnic background) may be interpreted as social spaces for inter-ethnic coexistence, open to ethnic and religious diversity. We rely on a sample of 1,040 students enrolled in lower secondary education in Lombardy in 2011 on which we investigate religiosity, conceptualized as consisting of religious belonging and religious practice. The investigation questions are: does religiosity hamper horizontal relationships with classmates and vertical relationships with teachers? What consequence does the religious practice produce on educational achievement, and more in general on school integration? On average, religious students tend to report a higher level of integration (positive relationships with peers/teachers) compared to non-religious students, even after controlling for a wide set of covariates. In addition, they gain higher marks. Furthermore, these positive results are similar among Italian and non-Italian students: for future research, this evidence suggests that religiosity of students with an immigrant background could be considered as a resource for their educational integration, especially when schools are more welcoming towards religious diversity.

keywords

Religiosity, School integration, Multicultural schools, Interethnic relationships, Non-Italian students.

Biografia degli autori

mariagrazia.santagati@unicatt.it; gianluca.argentin@unimib.it; maddalena.colombo@unicatt.it

Chi ha visto questo prodotto ha guardato anche...


News

09.09.2020
Vicini alla scuola: i nostri consigli di lettura
Fino al 30 settembre è attiva sul sito la promozione su tutti i libri della collana di pedagogia ed educazione: un percorso di lettura dedicato agli insegnanti.
14.09.2020
FAUST: uno dei Mostri favolosi
Anteprima del nuovo libro di Alberto Manguel, "Mostri favolosi", una galleria di personaggi vivi e attuali, sebbene di carta e inchiostro, come il dottor Faust.
14.09.2020
Teen immigration al Congressino del Pime
In occasione del 89esimo Congressino Missionario del Pime di Milano, incontro con Anna e Elena Granata, autrici di "Teen Immigration".
11.09.2020
PordenoneLegge 2020: festa del libro con gli autori
Leonardo Becchetti e Joseph Stiglitz sono tra gli ospiti di Pordenone Legge 2020 per due appuntamenti a tema economico il 18 e 19 settembre.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane