Religiosity and school integration among italian and non-italian students. Results from a survey in multi-ethnic classrooms - Gianluca Argentin, Maddalena Colombo, Mariagrazia Santagati - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

Religiosity and school integration among italian and non-italian students. Results from a survey in multi-ethnic classrooms

digital Religiosity and school integration among italian and non-italian students.
Results from a survey in multi-ethnic classrooms
Articolo
rivista STUDI DI SOCIOLOGIA
fascicolo STUDI DI SOCIOLOGIA - 2019 - 2
titolo Religiosity and school integration among italian and non-italian students. Results from a survey in multi-ethnic classrooms
autori

editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 07-2019
doi 10.26350/000309_000062
issn 0039291X (stampa) | 18277896 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The paper investigates the role of religion among a group of adolescents (11-15-year-old) surveyed in Italian multicultural schools. The multicultural classrooms (with over 30% of pupils with ethnic background) may be interpreted as social spaces for inter-ethnic coexistence, open to ethnic and religious diversity. We rely on a sample of 1,040 students enrolled in lower secondary education in Lombardy in 2011 on which we investigate religiosity, conceptualized as consisting of religious belonging and religious practice. The investigation questions are: does religiosity hamper horizontal relationships with classmates and vertical relationships with teachers? What consequence does the religious practice produce on educational achievement, and more in general on school integration? On average, religious students tend to report a higher level of integration (positive relationships with peers/teachers) compared to non-religious students, even after controlling for a wide set of covariates. In addition, they gain higher marks. Furthermore, these positive results are similar among Italian and non-Italian students: for future research, this evidence suggests that religiosity of students with an immigrant background could be considered as a resource for their educational integration, especially when schools are more welcoming towards religious diversity.

keywords

Religiosity, School integration, Multicultural schools, Interethnic relationships, Non-Italian students.

Biografia degli autori

mariagrazia.santagati@unicatt.it; gianluca.argentin@unimib.it; maddalena.colombo@unicatt.it

News

08.06.2021
Festival biblico: dove abita la luce?
Teresa Bartolomei il 20 giugno sarà ospite del Festival biblico di Rovigo per spiegare come la Parola può essere guida per costruire nuove "arche" e forme di convivenza basate su nuovi modelli di vita.
08.06.2021
Torino spiritualità 2021: il desiderio in scena
Tra gli ospiti della manifestazione torinese dedicata al desiderio, il filosofo Silvano Petrosino, con un doppio appuntamento il 19 giugno, e l'economista Alessandra Smerilli.
07.06.2021
Il giudice: uomo vitruviano libero, riservato e al servizio del diritto
Un'anteprima delle pagine del libro "Giustizia" di Giovanni Canzio e Francesca Fiecconi dedicate al modello ideale di giudice.
14.05.2021
La crisi della democrazia internazionale
Breve estratto dal nuovo libro di Ikenberry "Un mondo sicuro per la democrazia" su ascesa e crisi dell'internazionalismo liberale.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookie necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookie policy.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookie, consulta la cookie policy.
Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookie.

Acconsento