Religiosity and school integration among italian and non-italian students. Results from a survey in multi-ethnic classrooms
digital
![]() Articolo
€ 6,00
|
Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:
|
|
The paper investigates the role of religion among a group of adolescents (11-15-year-old) surveyed in Italian multicultural schools. The multicultural classrooms (with over 30% of pupils with ethnic background) may be interpreted as social spaces for inter-ethnic coexistence, open to ethnic and religious diversity. We rely on a sample of 1,040 students enrolled in lower secondary education in Lombardy in 2011 on which we investigate religiosity, conceptualized as consisting of religious belonging and religious practice. The investigation questions are: does religiosity hamper horizontal relationships with classmates and vertical relationships with teachers? What consequence does the religious practice produce on educational achievement, and more in general on school integration? On average, religious students tend to report a higher level of integration (positive relationships with peers/teachers) compared to non-religious students, even after controlling for a wide set of covariates. In addition, they gain higher marks. Furthermore, these positive results are similar among Italian and non-Italian students: for future research, this evidence suggests that religiosity of students with an immigrant background could be considered as a resource for their educational integration, especially when schools are more welcoming towards religious diversity.
keywordsReligiosity, School integration, Multicultural schools, Interethnic relationships, Non-Italian students.Biografia degli autorimariagrazia.santagati@unicatt.it; gianluca.argentin@unimib.it; maddalena.colombo@unicatt.it |
News
28.02.2023
Ezio Franceschini, il rettore partigiano
In occasione dei 40 anni dalla morte, ricordiamo la storia di Ezio Franceschini, latinista, partigiano e rettore dell'Università Cattolica.
16.03.2023
Incontri favolosi di Silvano Petrosino a Gorgonzola
Lunedì 20 marzo e lunedì 27 marzo, alle 21:00, l'autore di "Le fiabe non raccontano favole" al Cinema Teatro Sala Argentia.
10.03.2023
La sfida di una cultura digitale
Anteprima dal libro di Francesco Caio e Pierangelo Soldavini "Digitalizzazione. Per un nuovo rinascimento italiano" in libreria dal 10 marzo.
07.03.2023
The Economy of Francesco a Fa' la cosa giusta!
Sabato 25 marzo alle 18:00, la presentazione del volume curato da Marco Girardo e Maria Gaglione, a Milano.
Archivio rivista
Articoli Online First
La digitalizzazione del servizio civile universale:
quali cambiamenti nel “Civic Engagement” dei giovani?
Oltre la crisi del futuro: giovani e visioni dell’avvenire
La super-precarietà del lavoro sociale: una proposta teorica
Oltre la crisi del futuro: giovani e visioni dell’avvenire
La super-precarietà del lavoro sociale: una proposta teorica
Articoli Open Access
La digitalizzazione del servizio civile universale:
quali cambiamenti nel “Civic Engagement” dei giovani?
Oltre la crisi del futuro: giovani e visioni dell’avvenire
La super-precarietà del lavoro sociale: una proposta teorica
Oltre la crisi del futuro: giovani e visioni dell’avvenire
La super-precarietà del lavoro sociale: una proposta teorica
Ultimi 3 numeri
Annate disponibili online
202220212020201920182017201620152014201320122011201020092008200720062005200420032002200120001999199819971996199519941993199219911990198919881987198619851984198319821981198019791978197719761975197419731972197119701969196819671966196519641963