Catton e Dunlap: affinità e diversità nell'ambito di un messaggio fin troppo attuale - Ilaria Beretta - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

Catton e Dunlap: affinità e diversità nell'ambito di un messaggio fin troppo attuale

digital Catton e Dunlap: affinità e diversità nell'ambito di un messaggio fin troppo attuale
Articolo
rivista STUDI DI SOCIOLOGIA
fascicolo STUDI DI SOCIOLOGIA - 2011 - 1
titolo Catton e Dunlap: affinità e diversità nell'ambito di un messaggio fin troppo attuale
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 01-2011
issn 0039-291X (stampa) | 1827-7896 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

I. BERETTA, Catton and Dunlap: affinities and differences within the context of an all too topical message.
Within the context of Environmental Sociology, the role is by now generally recognised of William R. Catton Jr. and Riley E. Dunlap as founding fathers of the subject. Their names are often jointly cited, above all because of the number of texts written together; and yet the two authors come from rather dissimilar personal and vocational training backgrounds, and only in a specific period of their lives did they meet, materially and intellectually, giving life to a new branch of Sociology and to a unique, original, and innovative sociological paradigm. This article stems from a desire to satisfy a curiosity of mine inasmuch as, though having been involved for many years in Environmental Sociology, one day I realised I was not acquainted – in what is for me a detailed enough way – with the thought of the two different sociologists, their different personalities, life histories, vocational backgrounds. In particular, I asked myself about the specificity of the contribution given by each of these authors to the birth of the subject and to the definition of the New Ecological Paradigm. In this essay then, I have focused above all on the aspects that seem to me most meaningful in the lives and works of Catton and Dunlap, while outlining that the inevitable diversity of the two authors is also a major element of strength and richness of the works they produced together. To put it in the words of Dunlap himself: «Collaborations can be difficult, frustrating, and disappointing, but they can also be very rewarding. The best ones reflect the synergy created by two (or more) colleagues with quite different backgrounds, strengths, and interests coming together and creating something that neither would have produced on their own. This is definitely the case for my collaboration with Bill Catton, particularly the early series of articles we wrote in the late 1970s» (Dunlap, 2008).
Key words: Origins of Environmental Sociology; New Ecological Paradigm, Socio-environmental interaction.

News

07.09.2020
Melarete: l'etica a scuola
Il progetto di Luigina Mortari di educazione all'etica per la scuola dell'infanzia e la primaria con spunti teorici, suggerimenti pratici e le storie illustrate.
09.09.2020
Vicini alla scuola: i nostri consigli di lettura
Fino al 30 settembre tutti i libri delle collane di pedagogia ed educazione sono disponibili a un prezzo scontato: ecco alcuni consigli di lettura dedicati agli insegnanti.
29.07.2021
Federico di Chio e il sogno a occhi aperti del cinema
Intervista al docente di strategia dei media audiovisivi e dirigente Mediaset che ha studiato le influenze del cinema americano in Italia.
16.09.2021
Luigino Bruni a PordenoneLegge
Quale economia ci porterà questa crisi e quale spiritualità? A PordenoneLegge l'autore di "Il capitalismo e il sacro".

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookie necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookie policy.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookie, consulta la cookie policy.
Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookie.

Acconsento