Lectio magistralis. Investing in our Young People: Lessons from Economics and Psychology - James J. Heckman - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

Lectio magistralis. Investing in our Young People: Lessons from Economics and Psychology

digital Lectio magistralis. Investing in our Young People: Lessons from Economics and Psychology
Articolo
rivista RIVISTA INTERNAZIONALE DI SCIENZE SOCIALI
fascicolo RIVISTA INTERNAZIONALE DI SCIENZE SOCIALI - 2009 - 3
titolo Lectio magistralis. Investing in our Young People: Lessons from Economics and Psychology
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 03-2009
issn 0035-676X (stampa) | 1827-7918 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

A full understanding of child development draws on knowledge from economics and psychology. Both cognitive and noncognitive capabilities produce a variety of behaviors and outcomes. An emerging literature relates psychological measurements of personality and cognition to economic preference parameters and extends conventional preference specifications in economics. Comparative advantage is an empirically important feature of economic and social life. The same bundle of personal traits has different productivity in different tasks, and people with different bundles sort into tasks according to their comparative advantage. Recent empirical work on the technology of capability formation provides an operational empirical framework that captures these ideas (see Cunha and Heckman, 2009). Capabilities are not invariant traits and are causally affected by parental investment and early social environments. Moreover, capabilities are not solely situational specific. They are stable, but they evolve over the life cycle. Measures of capabilities should standardize for the environments in which they are taken – a basic tenet of science. Otherwise traits may appear to be unstable across situations (Borghans - Duckworth - Heckman - ter Weel, 2008). The technology of capability formation rationalizes a large body of evidence in economics, psychology, and neuroscience. Capabilities are self-productive and crossproductive. Synergies in the technology (2) explain why it is so productive to invest in the cognitive skills of disadvantaged young children but why the payoffs are so low for cognitive investments in disadvantaged older children and are even lower for disadvantaged adults. There is no equity-efficiency trade-off for investment in the capabilities of young disadvantaged children. There is a substantial equity-efficiency trade-off for investment in the capabilities of older disadvantaged children. Later remediation should focus on fostering noncognitive traits related to personality.

News

17.06.2021
Franco Battiato e il tema del divino
Dalla "Rivista del Clero" un estratto dell'articolo di Alessandro Beltrami dedicato al cantautore Franco Battiato.
07.06.2021
Il giudice: uomo vitruviano libero, riservato e al servizio del diritto
Un'anteprima delle pagine del libro "Giustizia" di Giovanni Canzio e Francesca Fiecconi dedicate al modello ideale di giudice.
14.05.2021
La crisi della democrazia internazionale
Breve estratto dal nuovo libro di Ikenberry "Un mondo sicuro per la democrazia" su ascesa e crisi dell'internazionalismo liberale.
05.05.2021
La porta dell’autorità
Anteprima del nuovo libro di Magatti e Martinelli, "La porta dell’autorità", dedicato ai padri, alle madri, ai maestri, a chi guida e apre le future generazioni.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookie necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookie policy.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookie, consulta la cookie policy.
Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookie.

Acconsento