One Story, Two Media. Strategies and Intended Audiences in Italian Productions for Cinema and Television - Luca Barra, Massimo Scaglioni - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

One Story, Two Media. Strategies and Intended Audiences in Italian Productions for Cinema and Television

digital One Story, Two Media. Strategies and Intended Audiences
in Italian Productions for Cinema and Television
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2016 - 3. ITALIAN QUALITY CINEMA Institutions, Taste, Cultural Legitimation
titolo One Story, Two Media. Strategies and Intended Audiences in Italian Productions for Cinema and Television
autori
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 12-2016
issn 0392-8667 (stampa) | 1827-7969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

In the long history of the enduring connection between Italian cinema and national television, recent years have brought several new developments. Due to the economic crisis, and hence a quest for creative and production methods to achieve greater return at lower cost, the ‘border’ between film and TV has become the arena for several textual and productive experiments, with varying degrees of success, contributing to the foundations of a new model. On the one hand, television is ‘serializing’ stories that were successes at the cinema presenting them as sequels or reinterpreting the original story in a different way. This trend is exemplified by several premium fictions associated with pay operator Sky Italia, as Romanzo criminale and Gomorra/Gomorrah, or the Netflix project Suburra. On the other hand, forms of actual ‘joint production’ for both film and TV are starting to emerge, representing not merely a desire to spread content over several TV slots, but also the wish (and need) to envisage a dual outlet for a text right from the time of writing and production. Two separate objects are planned and prepared from the outset, as in the case of Tutta colpa di Freud or Chiamatemi Francesco/Call Me Francesco, forcing the writing and production routines to adapt and take due account of the specific traits of the two media, and of their target audiences. Through interviews with professionals, viewing figures and promotional materials, it is possible to identify the motives behind these projects, the modifications in their production routines, and how concepts like taste, success and quality are being reformulated in such a scenario.

News

07.09.2020
Melarete: l'etica a scuola
Il progetto di Luigina Mortari di educazione all'etica per la scuola dell'infanzia e la primaria con spunti teorici, suggerimenti pratici e le storie illustrate.
09.09.2020
Vicini alla scuola: i nostri consigli di lettura
Fino al 30 settembre tutti i libri delle collane di pedagogia ed educazione sono disponibili a un prezzo scontato: ecco alcuni consigli di lettura dedicati agli insegnanti.
29.07.2021
Federico di Chio e il sogno a occhi aperti del cinema
Intervista al docente di strategia dei media audiovisivi e dirigente Mediaset che ha studiato le influenze del cinema americano in Italia.
16.09.2021
Luigino Bruni a PordenoneLegge
Quale economia ci porterà questa crisi e quale spiritualità? A PordenoneLegge l'autore di "Il capitalismo e il sacro".

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookie necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookie policy.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookie, consulta la cookie policy.
Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookie.

Acconsento