Unidentified foreign objects. The difficult path of US sitcoms into Italian TV schedules - Luca Barra - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

Unidentified foreign objects. The difficult path of US sitcoms into Italian TV schedules

digital Unidentified foreign objects. The difficult path of US sitcoms into Italian TV schedules
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2015 - 1. Sixty years of Italian TV
titolo Unidentified foreign objects. The difficult path of US sitcoms into Italian TV schedules
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 04-2015
issn 0392-8667 (stampa) | 1827-7969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The essay traces the history of US sitcom genre on Italian television, highlighting the different stages that have occurred across the 60 years of its development: the failed stunt of I Love Lucy and the subsequent disappearance of the genre in the Sixties; the shaping of US sitcoms as programming mainly intended for children and teenagers, with titles as Happy Days becoming part of tv dei ragazzi in the middle of the Seventies; the abundance of half-hour series on commercial television and their consequent reappearance on PSB across the Eighties; the ‘Italianization’ process that has affected many shows in the Nineties; lastly, the diffusion and dispersion of sitcoms in contemporary multichannel scenario. Building on the basis of the historical work on both situation comedy and Italian television, this contribution aims to connect the ‘double history’ of the genre in the two countries, articulated through direct reflections and big distortions, and to highlight as well the ‘mediation’ role of both the destination culture and the Italian TV and media system. The analysis of such a marginal phenomenon could nevertheless provide useful insights on the dynamics of circulation and adaptation of TV products, genres and imaginaries, and put into spotlight the ideas, pre-comprehensions and working habits of the national television industry and the tastes, needs and expectations of the audience, which are both culturally and historically grounded.

News

19.07.2021
PRENDIAMOCI IL TEMPO
Di indugiare, spegnere i cellulari, ascoltarci, riposare, leggere... i nostri consigli per l'estate 2021!
19.07.2021
Gli adolescenti? Meravigliosi, ma con le giusta opportunità
Attivisti o sdraiati? Lo abbiamo chiesto a Elena Marta, Paola Bignardi e Sara Alfieri, curatrici della ricerca "Adolescenti e partecipazione".
15.07.2021
Il cinema americano a Bologna
Il 22 luglio al festival "Cinema ritrovato" di Bologna presentazione del libro di Federico Di Chio "Il cinema americano in Italia".
06.07.2021
La riforma della giustizia
È urgente parlare di giustizia e di come farla funzionare meglio: lo raccontano Giovanni Canzio e Francesca Fiecconi nell'intervista su Repubblica.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookie necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookie policy.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookie, consulta la cookie policy.
Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookie.

Acconsento