Il tuo browser non supporta JavaScript!

Un nuovo capitolo per la committenza di Filippo Maria Visconti: la cappella di San Martino in Sant’Eustorgio a Milano

digital Un nuovo capitolo per la committenza di Filippo Maria Visconti:
la cappella di San Martino in Sant’Eustorgio a Milano
Articolo
rivista ARTE LOMBARDA
fascicolo ARTE LOMBARDA - 2016 - 3
titolo Un nuovo capitolo per la committenza di Filippo Maria Visconti: la cappella di San Martino in Sant’Eustorgio a Milano
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 05-2017
issn 0004-3443 (stampa)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

Starting from the investigation of the most ancient sources concerning the basilica of Sant’Eustorgio, the article casts light on the historical problems of the patronage of the chapel between the Torriani and Visconti families and focuses on its transfer from Duke Filippo Maria to Giorgio Aicardi. During the dissertation it is revealed how the initiative of the fifteenth century re-qualification of the sacellum should be plausibly collocated within the ambit of Filippo Maria’s commissions and that it should be related particularly to the Duke’s interest in the church of Sant’Eustorgio in the early twenties of the Quattrocento and in 1438. This proposal dovetails with the iconographic and stylistic elements of the paintings. Thanks also to the valuable support from old photographic campaigns it has indeed been possible to put forward suggestions to identify each saint depicted on the vault. Furthermore, the examination of important Dominican historical sources, of the early episodes of saint Catherine of Siena’s veneration and of the stigmata controversy arisen at the end of the fourteenth century between the Dominican and the Franciscan order, has allowed the problematic issue of the dating of the cycle that was raised by Maria Luisa Gatti Perer to be solved. Special attention is paid to the damsel represented alongside Mark the Evangelist, so far always interpreted as Bianca Maria Visconti and whose identity here instead goes through a different proposal recognizing her as the link in a series of Visconti’s heraldic representations. Concerning the style, on the strong substratum of Michelino da Besozzo’s features, it is possible to notice the simultaneous presence of two artistic patterns that would thus reveal a choral work, the former softer and more conventional, the latter akin to the distinctive touch of the subsequent activity of Cristoforo Moretti.

Chi ha visto questo prodotto ha guardato anche...


News

19.05.2020
IL MONDO FRAGILE DOPO LA PANDEMIA
L'ebook gratuito "Il mondo fragile" curato da Raul Caruso e Damiano Palano cerca di ragionare sulle ricadute che lo shock globale del Covid-19 potrebbe avere a livello politico economico.
15.05.2020
L'ALTRO VIRUS
È dedicato alla comunicazione e alla disinformazione al tempo del Covid-19 il nuovo ebook gratuito, a cura di Marianna Sala e Massimo Scaglioni.
14.05.2020
Premio letterario a Luigino Bruni
Il libro "Il capitalismo e il sacro" di Luigino Bruni vince la prima edizione del Premio letterario istituito dagli Ambasciatori presso la Santa Sede.
01.05.2020
LE REGOLE E LA VITA
Il buon uso di una crisi tra letteratura e diritto è il tema del nuovo ebook gratuito curato da Gabrio Forti e creato dall'Alta Scuola Federico Stella.

Newsletter

* campi obbligatori

Archivio rivista

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane