Il machinima come arte visionaria: Jon Rafman - The “Machinima” as visionary art: John Rafman
digital
![]() Articolo
€ 6,00
|
Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:
|
|
This essay examines Codes of Honor ‒ a narrative-based machinima on arcade culture produced by Jon Rafman (b. 1981) in 2011 ‒ through the lenses of Vilém Flusser (1920-1991) and William Gibson (b. 1948). Specifically, Bittanti suggests that the Canadian artist exemplifies what media philosopher Flusser called “envisioneer”, “non-spectacular revolutionary”, and homo ludens in Into the Universe of Technical Images, published in 1985. According to Flusser, in the emergent telematic society, a new generation of artists ‒ envisioneers ‒ will create novel images in unexpected ways through playful, global dialogue. Likewise, in his 1984 novel Neuromancer, Gibson described a new kind of subject that manipulates images in a rhizome-like electronic universe, subsequently revealing that the inspiration came from watching arcade gamers. The essay investigates the surprising affinities between narrative and theory, videogames and Game Art. In this context, Code of Honor is discussed a paradigmatic text in which these threads create a meta-dialogue.
|
News
17.03.2023
Leadership di cura a Roma
Mercoledì 29 marzo alle 17:00 la presentazione del libro di Valeria Cantoni Mamiani presso la Scuola Nazionale dell'Amministrazione.
10.03.2023
La sfida di una cultura digitale
Anteprima dal libro di Caio e Soldavini "Digitalizzazione. Per un nuovo rinascimento italiano", collana "Piccola biblioteca per un Paese normale".
28.02.2023
Ezio Franceschini, il rettore partigiano
In occasione dei 40 anni dalla morte, ricordiamo la storia di Ezio Franceschini, latinista, partigiano e rettore dell'Università Cattolica.
14.10.2022
Scopri e partecipa alla Scuola di lettura
La seconda edizione della kermesse culturale Viva il lettore, rivolta agli studenti universitari e agli adulti.
Archivio rivista
Articoli Online First
Towards the Platformization of (Social) Media Memory: Articulating Archive, Assemblage, and Ephemerality
“Scusi, chi ha fatto palo?” Continuità e disruption del calcio su internet in Italia: dalle iptv ‘pirata’ a dazn
“Scusi, chi ha fatto palo?” Continuità e disruption del calcio su internet in Italia: dalle iptv ‘pirata’ a dazn
Ultimi 3 numeri
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2022 - 2. Sustainable Screenings: Economic, Touristic and Cultural Impact of Audiovisual Productions on the Host Locations in the Post-Lockdown Era
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2022 - 1. MIGRATIONS / MEDIATIONS Promoting Transcultural Dialogue through Media, Arts and Culture
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2021 - 3. Theatres and Politics Today Lights and Shadows of a Long Relationship
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2022 - 1. MIGRATIONS / MEDIATIONS Promoting Transcultural Dialogue through Media, Arts and Culture
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2021 - 3. Theatres and Politics Today Lights and Shadows of a Long Relationship
Annate disponibili online
20222021202020192018201720162015201420132012201120102009200820072006200520042003200220012000199919981997199619951994199319921991199019891988198719861985198419831982198119801979197819771976197519741973