La virtù di Creonte:qualche osservazione sul rapporto tra epieikeia e dike - Mauro Bonazzi - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

La virtù di Creonte:qualche osservazione sul rapporto tra epieikeia e dike

digital La virtù di Creonte:qualche osservazione sul rapporto tra epieikeia e dike
Articolo
rivista AEVUM ANTIQUUM
fascicolo AEVUM ANTIQUUM - 2009 - 9
titolo La virtù di Creonte:qualche osservazione sul rapporto tra epieikeia e dike
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 09-2009
issn 1121-8932 (stampa) | 1827-7861 (digitale)
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This note is a critical discussion of Francesca Piazza's excellent paper. More precisely, under discussion is the virtual identification between what is legal and what is just. For it is correct that the legal notion of justice is compatible with Aristotle's emphasis on epieikeia, but it is controversial that the same applies to cases in which an absolute (ie divine, natural) notion of justice is at stake, as the analysis of Sophocles' fr. 703 shows. A comparison between Plato and Creon in Sophocles' Antigones shows a further difficulty: when it is not clear who is legitimated to subordinate law and justice to epieikeia, it is perhaps better to conform to law (nomos).

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