Pan-Arabism through Television: Arab TV Series between National Identities and Transnational Media - Paolo Carelli - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

Pan-Arabism through Television: Arab TV Series between National Identities and Transnational Media

digital Pan-Arabism through Television: Arab TV Series between National Identities and Transnational Media
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2015 - 2. Tv Genres in the Age of Abundance
titolo Pan-Arabism through Television: Arab TV Series between National Identities and Transnational Media
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
lingua inglese
online da 09-2015
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

In her 2007 book, Naomi Sakr wrote that the most effective feature of the Arab media system was the common language shared among all the Arab countries. This aspect, although realized and valued by different political and media institutions at the dawn of radio and television, led to a transnational media landscape transcending national boundaries. It also favoured the birth and development of a regional market – like those in the United States and Latin America – that could create a “pan-Arab space”. Since the beginning of the 2000s, Arab television has followed the construction of “pan-Arabism” combining the burgeoning free-market approach and the development of entertainment programmes and formats specifically relevant to that part of the world. In this process, we can observe the emergence of a particular type of fiction, called musalsalat, i.e. soap operas and series airing for a single 30-day period, mirroring the duration of Ramadan. Unlike other genres, such as reality shows or game shows influenced by Western programmes (and often adapted from Western formats), musalsalat can be considered a specific format devised and produced for a particular socio-cultural context.
This article outlines the genre’s historical features, focusing on its typical landmarks and its distinctive formats, themes and connections with national and transnational identities. It falls into two parts. First, I seek to place Arab fiction in the context of the explosion of commercial media that weakened traditional state-owned media models. Then, I point out the main themes that char­acterized TV series – such as secularism, sex and terrorism – and their relationship with political and religious power, focusing on three cases: Egypt, Syria and Turkey.


News

06.05.2021
Giovani e pandemia
Venerdì 14 maggio a Padova presentazione del libro "Niente sarà più come prima" curato da Paola Bignardi e don Stefano Didonè
14.05.2021
La crisi della democrazia internazionale
Breve estratto dal nuovo libro di Ikenberry "Un mondo sicuro per la democrazia" su ascesa e crisi dell'internazionalismo liberale.
05.05.2021
La porta dell’autorità
Anteprima del nuovo libro di Magatti e Martinelli, "La porta dell’autorità", dedicato ai padri, alle madri, ai maestri, a chi guida e apre le future generazioni.
04.05.2021
Le mamme e il magnifico segreto
Per la festa della mamma condividiamo un piccolo estratto dal libro "Generare è narrare" di Sonnet, dedicato al "magnifico segreto".

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookie necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookie policy.

Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookie, consulta la cookie policy.

Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookie.

Acconsento