Il tuo browser non supporta JavaScript!

La Dtt sullo schermo

digital La Dtt sullo schermo
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2008 - 1. Incipit digitale. L'avvio della televisione digitale terrestre in Italia tra discorsi, prodotti e consumi
titolo La Dtt sullo schermo
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 01-2008
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

Even if the digital terrestrial television presents itself as the technology replacing the analogical and free television, this last one has contributed in a limited way to the ‘imaginary’ phase of this platform, and to the elaboration of a system of meanings and values necessary for this media and cultural scenario and for the uses that will be made of it. The essay gives the results of the monitoring of television programming of the main Italian broadcasters in the period included between january 2005 and december 2006. The first datum highlighted is the scarcity of references to Dtt. While the press showed a growing interest toward the digital terrestrial television, the Italian television networks tended not to participate to the debate. Mediaset channels are an exception: in 2005 they opened a series of frames on Dtt, essentially concerning the launching Mediaset Premium service and the proposal of the new free channels Boing and Mediashopping. In these two years, mainly the discourses concerning Mediaset Premium took various shapes and started characterizing Dtt as the evolution of analogical television, as a possibility of interaction and personalization, as a ‘silent revolution’, a radical change, but controlled and free of risks for the user. Rai communication strategies and results were very different. Rai channels dedicated little space to Dtt issue, mostly linked to their political and cultural implications, but with no promotional aims. The idea of Dtt which emerged from Rai channels is one of basic service offered to all citizens. As with press and web communication, also the television approach had substantial discontinuity and ambiguity, making the switch unnatural and complicated for the viewer.

News

13.07.2020
Ecologia dei nuovi media
Il 16 luglio alle 15.30 online il dialogo tra Fausto Colombo, autore di "Ecologia dei media", e Luca Sofri, direttore del Post.
13.07.2020
Riflessioni sul tempo, d'estate
Per questa pausa estivo vi proponiamo cinque saggi tra filosofia, spiritualità e psicanalisi per riflettere sul tema del tempo.
13.07.2020
Un caffè sul liberalismo in crisi
Giovedì 23 luglio a Firenze la presentazione del libro di Sonia Lucarelli "Cala il sipario sull'ordine liberale"?
13.07.2020
L'uomo ama le Maiuscole
Anteprima del nuovo libro del filosofo Silvano Petrosino, "Dove abita l'infinito. Potere, trascendenza e giustizia"

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane