Media, democracy and civil society: the challenge - Peter Lunt - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

Media, democracy and civil society: the challenge

digital Media, democracy and civil society: the challenge
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
sezione Open Access
titolo Media, democracy and civil society: the challenge
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 02-2014
issn 0392-8667 (stampa) | 1827-7969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
Scarica

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

There is a long tradition of academic research addressing the role of media in democracy both in terms of
formal political processes and broader political culture. Academic researchers have been concerned both to
study the different ways in which the media are implicated in the political and to develop normative criteria
by which the political role of the media can be evaluated. Recent developments in media and communications
technology have combined with changes in democracy as it spreads to different social and cultural contexts
across the world and to regional and global governance to raise new challenges concerning the role of media
in democracy. At a time of transformation, perhaps, academics have a responsibility to bring theory and
evidence into public debate and understanding. In this article I first outline some key features of the relation
between media and democracy, focusing on how digital media are challenging concepts of political engagement.
This is followed by a discussion of the different potential contributions made by communications and
media researchers in this area using examples from reports of work conducted by members of the COST Action
Transforming Audiences, Transforming Societies (TATS). These contributions demonstrate the contribution
of research to framing and interpreting social processes, providing evidence for particular policy concerns or
initiatives and of academics developing ways of combining their academic interests with a more interactive or
dialogic engagement with a variety of stakeholders.


News

07.09.2020
Melarete: l'etica a scuola
Il progetto di Luigina Mortari di educazione all'etica per la scuola dell'infanzia e la primaria con spunti teorici, suggerimenti pratici e le storie illustrate.
09.09.2020
Vicini alla scuola: i nostri consigli di lettura
Fino al 30 settembre tutti i libri delle collane di pedagogia ed educazione sono disponibili a un prezzo scontato: ecco alcuni consigli di lettura dedicati agli insegnanti.
29.07.2021
Federico di Chio e il sogno a occhi aperti del cinema
Intervista al docente di strategia dei media audiovisivi e dirigente Mediaset che ha studiato le influenze del cinema americano in Italia.
16.09.2021
Luigino Bruni a PordenoneLegge
Quale economia ci porterà questa crisi e quale spiritualità? A PordenoneLegge l'autore di "Il capitalismo e il sacro".

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookie necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookie policy.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookie, consulta la cookie policy.
Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookie.

Acconsento