Il ruolo degli spettatori: forme e significati sociali del consumo della televisione digitale terrestre - Piermarco Aroldi, Francesca Pasquali, Barbara Scifo - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

Il ruolo degli spettatori: forme e significati sociali del consumo della televisione digitale terrestre

digital Il ruolo degli spettatori: forme e significati sociali del consumo della televisione digitale terrestre
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2008 - 1. Incipit digitale. L'avvio della televisione digitale terrestre in Italia tra discorsi, prodotti e consumi
titolo Il ruolo degli spettatori: forme e significati sociali del consumo della televisione digitale terrestre
Autori , , ,
Editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 01-2008
issn 0392-8667 (stampa) | 1827-7969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The coming of the digital terrestrial television in Italy was accompanied by a thick network of social issues that in various ways have built and promoted it as a technology endowed with innovative characteristics, able to transform the experience of television and to satisfy specific needs for interaction and participation. In this launching and promotional phase of the service and of the necessary devices to access it, which also had economic characteristics, the attention obviously concentrated more on the production and offer side than on that of consumption; the audience was taken into account from a potential point of view. The essay faces an analysis of the television audience which is busy in domesticating the digital terrestrial platform facing the horizon of consumption, not only through the simple act of purchasing, the simple usage or the interpretation of its meaning, but collocating it in a circular process with a number of phases including both the pre-determination of consumption on the production side and its integration in the consumer’s everyday life. The essay exposes an explorative, ethnographic and multi-situated research which has extended the observation to a variety of contexts, supporting negotiation in the family group (through interviews to 31 persons in 12 domestic units) or in other contexts in which the decision to adopt or not Dtt is taken: from one side the sales points, from the other the condominium meetings. The essay, therefore, analyzes the appropriation forms of Dtt between 2005 and 2006, highlighting the conceptualization of the medium in the imaginary phase, the modalities of appropriation, the incorporation practices and levels. It can be therefore noticed how Dtt is ‘domesticated’ in the form of integration to the traditional television, collocating it inside the evolution line of the television medium and excluding, in this phase, the reference to the wider field of ICTs.

Chi ha visto questo prodotto ha guardato anche...

Culture mobili
€ 15,00

News

18.07.2022
Colpi sul muro dell'indifferenza
Un consiglio di lettura che tocca le pagine di Tomáš Halík e Simone Weil.
18.07.2022
Un granello di bontà, speranza del mondo
Contro la tragedia della guerra, i soprusi dei potenti, la cattiveria di molti c'è la speranza della bontà, tra Grossman ed Esquirol.
27.07.2022
Luigino Bruni, l’economista che salva le parole
Luigino Bruni, direttore scientifico di "The Economy of Francesco", l'economista attento alle parole giuste e al bene comune, risponde al nostro Questionario di Proust.
18.07.2022
Le dolci potenti pagine della letteratura
Tolstoj, Dostoevskij e Melville: viaggio nella dolcezza inaspettata raccontata da Anne Dufourmantelle.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane