Il tuo browser non supporta JavaScript!

Lo spazio dei giardini nel Settecento come spazio teatrale. L’esempio del Nymphenburg a Monaco di Baviera

digital Lo spazio dei giardini nel Settecento come spazio teatrale. L’esempio del Nymphenburg a Monaco di Baviera
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2006 - 2. Immagini dello spazio e spazio della rappresentazione. Percorsi settecenteschi fra arte e teatro
titolo Lo spazio dei giardini nel Settecento come spazio teatrale. L’esempio del Nymphenburg a Monaco di Baviera
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 05-2006
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

Nymphenburg castle was born as an Italian style villa, namely a summer residence, after the wish of Princess Adelaide of Savoy, mother of Maximilian II Emanuel, and it was built by Italian Architects (Antonio Barelli, Enrico Zuccalli and Antonio Viscardi). Starting from 1715, when Prince Maximilian II Emanuel came back to Munich from his exile in France, the park next to the castle was enriched with plastic decorations, with the building of three original castles (Pagodenburg, Badenburg, Amalienburg) and with the Magdalenenklause. For this reason the garden architect Dominique Girard, disciple of Le Nôtre was called from Paris. The purpose of this article is to reconstruct the baroque genesis of Nymphenburg gardens and to explain the theatrical elements in line with the complex court ceremonial of Maximilian II Emanuel, the founder and true director of the garden decoration. We will see how the Nymphenburg gardens, expression and concrete realization of the XVII century ‘Bequemlichkeit’, propose a life pattern essentially intended as comfortable living (large spaces and gardens) and as contact with nature mediate by fantasy (architecture and botanic). In order to understand the planning criterions on which is based the creation of the theatrical scenery of Nymphenburg gardens, we will look into the ideology of its inspirer. Prince Maximilian II Emanuel pursued ambitious political objectives, and he needed to publicly show his expectations of power and glory. These expectations were expressed through a hyperactivity in the building of castles and suburban villas such as Schleissheim and Nymphenburg and through the design and preparation of magnificent gardens, in line with the theatrical and representative rococo spirit. One of the greatest landscapists of the XVIIIth century, Venetian Bernardo Bellotto, during his continuous roving among European courts, dedicated a wonderful view to Nymphenburg castle, which shows well the theatrical use of garden space, where natural elements are artfully arranged for the pleasure of our sight and for the comfort (‘Bequemlichkeit’) of the court’s life.

News

20.01.2021
Webinar: I musulmani e l’emergenza sanitaria
Mercoledì 20 gennaio alle 21 presentazione online dell'ultimo quaderno CIRMiB Inside Migration "Malattia, morte e cura".
20.01.2021
“Da una rivista possono nascere tante cose”
In omaggio ai 100 anni dell'Università Cattolica, condividiamo alcuni episodi di questa lunga storia che inizia con Vita e Pensiero.
14.01.2021
Anatomia della speranza di fronte alla malattia
Recentemente ristampato, "Anatomia della speranza" del medico Jerome Groopman è un libro del 2006 che non smette di parlare al tempo presente.
14.01.2021
Pomilio: un supplemento d'anima nella cultura
Ritratto dello scrittore abruzzese nato 100 anni fa che - negli "Scritti cristiani" - ci racconta un'idea di intellettuale "con l'anima".

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane