Il tuo browser non supporta JavaScript!

Between ‘first person shot’ and ‘classical hollywood style’: the igen’s viewing experience in contemporary cinema

digital Between ‘first person shot’ and ‘classical hollywood style’: the igen’s viewing experience in contemporary cinema
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
sezione Online First
titolo Between ‘first person shot’ and ‘classical hollywood style’: the igen’s viewing experience in contemporary cinema
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 03-2019
doi 10.26350/001200_000039
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

In this article I will analyse three case studies – Chronicle (Josh Trank, 2012), Unfriended (Levan Gabriadze, 2014) and The Visit (M. Night Shyamalan, 2015) – starting from a premise and posing a question. The premise: the gaze on the world of the so-called iGeneration (or post-millennials) is more and more mediated by technical proxies – portable devices, wearable technologies, virtual reality – which redefine viewing paradigms and production/consumption/sharing models of moving images. Our sensorial experience is indeed more and more mediated by the software as cultural interface which keeps on evolving, and less and less by ‘machines’ as hardware. Therefore, the so-called digital natives experience the sensorial reality within the blurring of boundaries between traditional media (cinema, radio, television etc.) into interactive devices which become smaller and smaller. With this article I will ask the following question: how is contemporary Hollywood cinema representing this paradigmatic shift (a digital pictorial turn) in our everyday life? I will take into account a corpus of films with an ‘internal’ point of view, which redefine film storytelling within compositional modes of the new portable devices and assume the existence of a viewer who watches the film on several screens/monitors. Furthermore, I will formulate aesthetic considerations about the iGen’s viewing experience and the survival of Hollywood cinema stylistic features within the new scopic regimes (such as the ‘first person shot’).

keywords

Film studies; media studies; first person shot; iGen; Hollywood classical style

Biografia dell'autore

pietro.masciullo@uniroma1.it

News

17.02.2020
Il lettore nell'epoca digitale
Dal 2 al 16 marzo un ciclo di incontri dedicato al lettore al Palazzo Ducale di Genova con Petrosino, Esquirol, Ossola, Affinati, Sequeri. Tolentino.
14.02.2020
La fuga dei cervelli nel mondo antico
Una storia raccolta nel volume "Migranti e lavoro qualificato nel mondo antico": intervista ai curatori Cinzia Bearzot, Franca Landucci e Giuseppe Zecchini.
14.02.2020
Google ci rende meno liberali?
Anteprima del saggio di Sonia Lucarelli che analizza fondamenta, evoluzione e crisi dell’ordine liberale di fronte alle nuove sfide: digitale in primis.
06.02.2020
George Steiner: un incontro indimenticabile
Il 3 febbraio si è spento il grande critico Steiner, nostro ospite nel 2012 per "Il libro dei libri".

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane