Between ‘first person shot’ and ‘classical hollywood style’: the igen’s viewing experience in contemporary cinema - Pietro Masciullo - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

Between ‘first person shot’ and ‘classical hollywood style’: the igen’s viewing experience in contemporary cinema

digital Between ‘first person shot’ and ‘classical hollywood style’: the igen’s viewing experience in contemporary cinema
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2020 - 1. Legacy Media Reloaded
titolo Between ‘first person shot’ and ‘classical hollywood style’: the igen’s viewing experience in contemporary cinema
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 06-2020
doi 10.26350/001200_000039
issn 0392-8667 (stampa) | 1827-7969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

In this article I will analyse three case studies – Chronicle (Josh Trank, 2012), Unfriended (Levan Gabriadze, 2014) and The Visit (M. Night Shyamalan, 2015) – starting from a premise and posing a question. The premise: the gaze on the world of the so-called iGeneration (or post-millennials) is more and more mediated by technical proxies – portable devices, wearable technologies, virtual reality – which redefine viewing paradigms and production/consumption/sharing models of moving images. Our sensorial experience is indeed more and more mediated by the software as cultural interface which keeps on evolving, and less and less by ‘machines’ as hardware. Therefore, the so-called digital natives experience the sensorial reality within the blurring of boundaries between traditional media (cinema, radio, television etc.) into interactive devices which become smaller and smaller. With this article I will ask the following question: how is contemporary Hollywood cinema representing this paradigmatic shift (a digital pictorial turn) in our everyday life? I will take into account a corpus of films with an ‘internal’ point of view, which redefine film storytelling within compositional modes of the new portable devices and assume the existence of a viewer who watches the film on several screens/monitors. Furthermore, I will formulate aesthetic considerations about the iGen’s viewing experience and the survival of Hollywood cinema stylistic features within the new scopic regimes (such as the ‘first person shot’).

keywords

Film studies; media studies; first person shot; iGen; Hollywood classical style

Biografia dell'autore

Università degli Studi di Roma la Sapienza –pietro.masciullo@uniroma1.it

News

07.09.2020
Melarete: l'etica a scuola
Il progetto di Luigina Mortari di educazione all'etica per la scuola dell'infanzia e la primaria con spunti teorici, suggerimenti pratici e le storie illustrate.
09.09.2020
Vicini alla scuola: i nostri consigli di lettura
Fino al 30 settembre tutti i libri delle collane di pedagogia ed educazione sono disponibili a un prezzo scontato: ecco alcuni consigli di lettura dedicati agli insegnanti.
29.07.2021
Federico di Chio e il sogno a occhi aperti del cinema
Intervista al docente di strategia dei media audiovisivi e dirigente Mediaset che ha studiato le influenze del cinema americano in Italia.
16.09.2021
Luigino Bruni a PordenoneLegge
Quale economia ci porterà questa crisi e quale spiritualità? A PordenoneLegge l'autore di "Il capitalismo e il sacro".

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookie necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookie policy.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookie, consulta la cookie policy.
Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookie.

Acconsento