Il tuo browser non supporta JavaScript!

Emigrazione e inclusione al Fringe Festival di Edimburgo: analisi di tre casi

digital Emigrazione e inclusione al Fringe Festival di Edimburgo: analisi di tre casi
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2019 - 1. Playing Inclusion
titolo Emigrazione e inclusione al Fringe Festival di Edimburgo: analisi di tre casi
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 05-2019
doi 10.26350/001200_000047
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

How can Theatre exercise the power of generating inclusion? At the Edinburgh Fringe Festival 2017, three different shows dealt with the migratory flows through their practice, genre, and intentions. Dear home office: Still Pending, Old Stock: a refugee love story and An evening with an immigrant tackle the common theme of immigration through different theatrical genres in which the artistic practices of professional and social theatre all intend to generate a direct contribution to the process of inclusion of migrants. The paper focuses on the peculiarities of the three works, showing the existence of natural osmosis between the effectiveness of theatrical representation and the feeling of inclusionwithin the issue of emigration. Considering these heterogeneous experiences, the study highlights two ways in which theatre can favour inclusion.One that acts on the viewer through the testimonial strength of real stories and situations, and the other that involves the actor on stage. For the performers in Dear Home Office, which are non-professional actors and immigrants, inclusion is a direct effect of the theatrical practice; in Old stock, instead, the actors and musicians convey a message of inclusion through the narrative plot of the show. The Nigerian InuaEllams in An evening with an immigrant, shows, in his identity as a professional performer, an inclusion realized as a synthesis of the first two cases: the theatre is his occupation and, at the same time, a place to tell the story of his immigration.

keywords

Migration; social inclusion; Edinburgh Fringe Festival; Inua Ellams; 2b Theatre company; Phosphoros Theatre

Biografia dell'autore

ms.robertaruggiero@gmail.com

Chi ha visto questo prodotto ha guardato anche...


News

12.12.2019
Il sermone di Natale di Stevenson
Il 18 dicembre a Pavia incontro su "Sermone di Natale" di Stevenson per scoprire il lato più umano del 'Narratore di Storie' con Bendelli, Mottola, Grisi.
04.12.2019
Max Picard: il veggente della tecnocrazia
Chi era Max Picard? Ritratto di un intellettuale irregolare che ha previsto i pericoli della società tecnocratica e di una modernità in fuga dal divino.
03.09.2019
Il filosofo della bontà, un Candide 2.0 in carne e ossa
Intervista al filosofo catalano Josep Maria Esquirol che spiega il suo cammino dell'ingenuità e la forza della bontà.
02.09.2019
Gauchet, La fine del dominio maschile
Anteprima del nuovo libro di Marcel Gauchet, "La fine del dominio maschile", un passaggio sulla scomparsa della figura del padre nella società e non solo.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Tutte le Collane