Collective Action and Affective Publics: The “Cinema America Occupato” Storytelling on Facebook - Romana Andò, Alberto Marinelli - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

Collective Action and Affective Publics: The “Cinema America Occupato” Storytelling on Facebook

digital Collective Action and Affective Publics: The “Cinema America Occupato” Storytelling on Facebook
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2018 - 2. iGEN CINEMA Moving Image Consumption and Production by Post-Millennials
titolo Collective Action and Affective Publics: The “Cinema America Occupato” Storytelling on Facebook
autori
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 09-2018
doi 10.26350/001200_000021
issn 0392-8667 (stampa) | 1827-7969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The practices of protest participation in urban centres are progressively including among their aims the safeguarding of cultural spaces (theatres, cinemas, etc.) to protect them from real estate speculation and to establish the right to access cultural heritage (sites, materials, content, etc.). Although this kind of protest usually has been antagonistically framed through rhetorical discourses, languages and symbols that are produced by both the social movements themselves and the mass media, new more inclusive collective actions are emerging from the grassroots. This article discusses the case of “Cinema America Occupato” in Rome, a collective action that is particularly interesting when compared to other protests because of its identity building process and storytelling management: the CAO group, exclusively made up of young people, strongly separated from any ideological positions, has gained resonance, visibility and a following that had never been achieved before by similar actions, thanks to an inclusive and engaging representation of both the group and the protest. By analysing (through both a qualitative and quantitative approach) the CAO’s efficient and pragmatic use of social media – and in particular Facebook – in promoting social engagement and grassroots participation, the article investigates the structures of feelings activated in relation to the individuals engaged in the collective action.

keywords

Protest participation; Facebook; affective publics; social media storytelling; cinema.

Biografia degli autori

alberto.marinelli@uniroma1.it; romana.ando@uniroma1.it


News

30.07.2021
Sguardi e visioni
Per tutto il mese di agosto vi terremo compagnia con tanti articoli dedicati al tema dello sguardo, spunti per nuove visioni e punti di vista.
28.07.2021
La prospettiva dirompente dello sguardo femminile
Chiara Giaccardi racconta il potere dello sguardo delle donne applicato alla ricerca accademica, e non solo.
23.07.2021
Click: guardarsi nell’epoca della “bellezza complice”
Un libro per riflettere, come solo Zanchi sa fare, sulle nostre identità ed esperienze "filtrate" dalle nostro foto su smartphone e social.
20.07.2021
Calvino l'invisibile e il suo dove
Il libro "Italo Calvino" di Carlo Ossola ripercorre la vita dello scrittore esplorando, nelle sue opere, la centralità dello sguardo, dell'orientamento, del punto di vista.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookie necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookie policy.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookie, consulta la cookie policy.
Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookie.

Acconsento