Il tuo browser non supporta JavaScript!

Collective Action and Affective Publics: The “Cinema America Occupato” Storytelling on Facebook

digital Collective Action and Affective Publics: The “Cinema America Occupato” Storytelling on Facebook
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2018 - 2. iGEN CINEMA Moving Image Consumption and Production by Post-Millennials
titolo Collective Action and Affective Publics: The “Cinema America Occupato” Storytelling on Facebook
autori
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 09-2018
doi 10.26350/001200_000021
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The practices of protest participation in urban centres are progressively including among their aims the safeguarding of cultural spaces (theatres, cinemas, etc.) to protect them from real estate speculation and to establish the right to access cultural heritage (sites, materials, content, etc.). Although this kind of protest usually has been antagonistically framed through rhetorical discourses, languages and symbols that are produced by both the social movements themselves and the mass media, new more inclusive collective actions are emerging from the grassroots. This article discusses the case of “Cinema America Occupato” in Rome, a collective action that is particularly interesting when compared to other protests because of its identity building process and storytelling management: the CAO group, exclusively made up of young people, strongly separated from any ideological positions, has gained resonance, visibility and a following that had never been achieved before by similar actions, thanks to an inclusive and engaging representation of both the group and the protest. By analysing (through both a qualitative and quantitative approach) the CAO’s efficient and pragmatic use of social media – and in particular Facebook – in promoting social engagement and grassroots participation, the article investigates the structures of feelings activated in relation to the individuals engaged in the collective action.

keywords

Protest participation; Facebook; affective publics; social media storytelling; cinema.

Biografia degli autori

alberto.marinelli@uniroma1.it; romana.ando@uniroma1.it


News

19.05.2020
IL MONDO FRAGILE DOPO LA PANDEMIA
L'ebook gratuito "Il mondo fragile" curato da Raul Caruso e Damiano Palano cerca di ragionare sulle ricadute che lo shock globale del Covid-19 potrebbe avere a livello politico economico.
15.05.2020
L'ALTRO VIRUS
È dedicato alla comunicazione e alla disinformazione al tempo del Covid-19 il nuovo ebook gratuito, a cura di Marianna Sala e Massimo Scaglioni.
29.06.2020
I VALOR E I PROGETTI DEI GIOVANI DEL SUD
Un libro racconta i giovani del Sud grazie ai dati di ricerca dell’Osservatorio Giovani dell’Istituto Toniolo, ne parliamo il 30 giugno sul nostro canale youtube.
23.06.2020
Manguel: il sentimento di sé
Esistono diversi tipi di confinamento: lo racconta lo scrittore Manguel da New York, in questo ebook scritto durante il lockdown, tra ricordi e attualità.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane