Collective Action and Affective Publics: The “Cinema America Occupato” Storytelling on Facebook
digital
![]() Articolo
€ 6,00
|
Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:
|
|
The practices of protest participation in urban centres are progressively including among their aims the safeguarding of cultural spaces (theatres, cinemas, etc.) to protect them from real estate speculation and to establish the right to access cultural heritage (sites, materials, content, etc.). Although this kind of protest usually has been antagonistically framed through rhetorical discourses, languages and symbols that are produced by both the social movements themselves and the mass media, new more inclusive collective actions are emerging from the grassroots. This article discusses the case of “Cinema America Occupato” in Rome, a collective action that is particularly interesting when compared to other protests because of its identity building process and storytelling management: the CAO group, exclusively made up of young people, strongly separated from any ideological positions, has gained resonance, visibility and a following that had never been achieved before by similar actions, thanks to an inclusive and engaging representation of both the group and the protest. By analysing (through both a qualitative and quantitative approach) the CAO’s efficient and pragmatic use of social media – and in particular Facebook – in promoting social engagement and grassroots participation, the article investigates the structures of feelings activated in relation to the individuals engaged in the collective action.
keywordsProtest participation; Facebook; affective publics; social media storytelling; cinema.Biografia degli autorialberto.marinelli@uniroma1.it; romana.ando@uniroma1.it |
|
Chi ha visto questo prodotto ha guardato anche... |
News
28.06.2022
Lo straordinario valore dell'ordinaria pubblica amministrazione
Aldo Travi, autore di "Pubblica amministrazione: burocrazia o servizio al cittadino?" racconta la complessità di un servizio necessario, se efficiente.
10.05.2022
Abbiamo perso l'anima?
Anteprima del libro di Catherine Ternynck, "La possibilità dell'anima", una profonda riflessione su una parola che è più di un soffio.
28.04.2022
I libri dedicati ad Armida Barelli
Le iniziative editoriali dedicate alla Sorella Maggiore, per ricostruirne il pensiero e la vita in occasione della beatificazione del 30 aprile.
11.04.2022
L'icona, finestra dell'Oltre
Intervista a Giuliano Zanchi, autore di "Icone dell'esilio. Immagini vive nell'epoca dell'Arte e della Ragione".
Archivio rivista
Articoli Online First
Towards the Platformization of (Social) Media Memory: Articulating Archive, Assemblage, and Ephemerality
“Scusi, chi ha fatto palo?” Continuità e disruption del calcio su internet in Italia: dalle iptv ‘pirata’ a dazn
“Scusi, chi ha fatto palo?” Continuità e disruption del calcio su internet in Italia: dalle iptv ‘pirata’ a dazn
Ultimi 3 numeri
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2022 - 1. MIGRATIONS / MEDIATIONS Promoting Transcultural Dialogue through Media, Arts and Culture
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2021 - 3. Theatres and Politics Today Lights and Shadows of a Long Relationship
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2021 - 2
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2021 - 3. Theatres and Politics Today Lights and Shadows of a Long Relationship
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2021 - 2
Annate disponibili online
20222021202020192018201720162015201420132012201120102009200820072006200520042003200220012000199919981997199619951994199319921991199019891988198719861985198419831982198119801979197819771976197519741973