Women’s Festival 2.0 between grassroots globalization and neoliberal feminism: The Birds Eye View Festival - Rosanna Maule - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

Women’s Festival 2.0 between grassroots globalization and neoliberal feminism: The Birds Eye View Festival

digital Women’s Festival 2.0 between grassroots globalization and neoliberal feminism: The Birds Eye View Festival
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2014 - 3. (En)gendered creativity. Actors Agencies Artifacts
titolo Women’s Festival 2.0 between grassroots globalization and neoliberal feminism: The Birds Eye View Festival
Autore
Editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 01-2015
issn 0392-8667 (stampa) | 1827-7969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

Women’s film festivals are among the most significant instances of grassroots creativity. Most of these festivals emerged in the heyday of the women’s film movement as alternative platforms of distribution and exhibition for women’s cinema. Women’s film festivals have historically been a niche area of film promotion, vastly ignored by mainstream media. Especially since the advent of social media technologies and services they have been gaining more visibility, both within the international festivals’ circuit and in the public sphere. This paper examines the Web 2.0 generation of women’s film festivals, from within a conceptual framework drawing on feminist film theory, media theory, and film festival studies. The focus is on the Birds Eye View (BEV) festival, founded in 2002 in London, UK. The BEV exemplifies a widespread tendency in the Web2.0 generation of women’s film festivals: that of resorting to social media to open up new spaces and opportunities for women filmmakers across different modes and contexts of media production and distribution. In following this trend, the BEV festival has been progressively incorporating market-oriented and industry-linked activities and events in its program, endorsed by an almost all-female board of trustees mainly composed of executives and top managers of important film institutions, film festivals, film companies, and financial institutions. While this shift reflects the festival’s effort to remain competitive and sustainable after the government’s cuts on cultural subsidies in 2008, it also signals a dangerous move towards gender mainstreaming.

News

22.11.2021
Il potere della nascita
Giovedì 2 dicembre la storica dell'arte Giovanna Brambilla, a Bergamo, presenta "Mettere al mondo il mondo".
17.11.2021
Vita e Pensiero premia i laureati del Premio Gemelli
Tra i vincitori del Premio Gemelli, l'editrice ha scelto la tesi di Eleonora Carraro sulla comunicazione digitale e la creatività, ora open access.
11.11.2021
Josep Maria Esquirol in Italia
Dal 15 al 17 dicembre il filosofo catalano sarà In Italia per presentare l'ultimo libro "Umano, più umano".
05.11.2021
Le famiglie oggi tra ricchezza e povertà
Giovedì 25 novembre alle ore 9.30 in Università Cattolica un convegno sul tema "Famiglie e povertà".

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookies necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookies policy.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookies, consulta la cookie policy.
Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookies.

Acconsento