Il tuo browser non supporta JavaScript!

Industrie creative e sharing. Una nuova geografia della produzione culturale?

digital Industrie creative e sharing. Una nuova geografia della produzione culturale?
Articolo
rivista STUDI DI SOCIOLOGIA
sezione Online First
titolo Industrie creative e sharing. Una nuova geografia della produzione culturale?
Creative Industries and Sharing
autore
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 11-2017
doi 10.26350/000309_000005
issn 0039291X (stampa) | 18277896 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The use of «creativity», «creative industries», or «creative cities» as leitmotifs within the literature on urban development is not new and it finds its antecedents in other more classical approaches such as the role of «bohemians», «cultural industries» and «culture-led urban regeneration». Creativity has led to different paradigm shifts in productive relations and in the generation of innovation over the course of history (Jason 2011). The context of prosperity and growth that took a turn for the worse in 2008 had unequivocal consequences also for the creative sectors. Several authors that have geared their research towards this field (Banks and Deuze 2009; Gill and Pratt 2008 among others), debunked the concepts of creativity and creative class, as defined by Florida and provided empirical evidence that address the emergence of new forms of relationships between workers in creative sectors which have lot in common with the collaborative economy paradigm. This article addresses collaborative economy as a new way of conceptualizing collaboration and competition within creating industries. Departing from an analysis of the most recent literature on the topic (Botsman - Rogers 2010; Arvidsson - Peitersen 2013; Kostakis - Bauwens 2014; Benkler 2004), the overall objective of this article is to apply an understanding of how collaborative economy is redefining creative sectors.

keywords

Collaborative economy, Creative industries, Collaboration, Competition, Technology

Biografia dell'autore

Silvia Mazzucotelli Salice, ModaCult, Università Cattolica del Sacro Cuore / DiDEC Dipartimento di Diritto, Economia e Culture, Università degli Studi dell’Insubria. Email: silvia.mazzucotelli@unicatt.it


News

21.03.2020
IL POTERE DELLA SPERANZA
In dono un piccolo prezioso ebook di Tolentino Mendonça, per questo preoccupante tempo dell'epidemia. Insieme l'invito a un sostegno al Policlinico Gemelli e a Teen Immigration.
12.03.2020
Avviso ai lettori: le spedizioni proseguono
La casa editrice è regolarmente operativa in modalità smartworking, qui qualche avvertenza ai lettori.
14.02.2020
La fuga dei cervelli nel mondo antico
Una storia raccolta nel volume "Migranti e lavoro qualificato nel mondo antico": intervista ai curatori Cinzia Bearzot, Franca Landucci e Giuseppe Zecchini.
13.01.2020
Addio al filosofo Roger Scruton
Il 12 gennaio Roger Scruton è morto, per una malattia, all'età di 75 anni. Il suo pensiero nei libri che ci lascia.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane