Industrie creative e sharing. Una nuova geografia della produzione culturale? - Silvia Mazzucotelli Salice - Vita e Pensiero - Articolo Vita e Pensiero

Industrie creative e sharing. Una nuova geografia della produzione culturale?

digital Industrie creative e sharing. Una nuova geografia
della produzione culturale?
Articolo
rivista STUDI DI SOCIOLOGIA
fascicolo STUDI DI SOCIOLOGIA - 2018 - 2. Le culture della collaborazione
titolo Industrie creative e sharing. Una nuova geografia della produzione culturale?
Creative Industries and Sharing
Autore
Editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 06-2018
doi 10.26350/000309_000005
issn 0039-291X (stampa) | 1827-7896 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The use of «creativity», «creative industries», or «creative cities» as leitmotifs within the literature on urban development is not new and it finds its antecedents in other more classical approaches such as the role of «bohemians», «cultural industries» and «culture-led urban regeneration». Creativity has led to different paradigm shifts in productive relations and in the generation of innovation over the course of history (Jason 2011). The context of prosperity and growth that took a turn for the worse in 2008 had unequivocal consequences also for the creative sectors. Several authors that have geared their research towards this field (Banks and Deuze 2009; Gill and Pratt 2008 among others), debunked the concepts of creativity and creative class, as defined by Florida and provided empirical evidence that address the emergence of new forms of relationships between workers in creative sectors which have lot in common with the collaborative economy paradigm. This article addresses collaborative economy as a new way of conceptualizing collaboration and competition within creating industries. Departing from an analysis of the most recent literature on the topic (Botsman - Rogers 2010; Arvidsson - Peitersen 2013; Kostakis - Bauwens 2014; Benkler 2004), the overall objective of this article is to apply an understanding of how collaborative economy is redefining creative sectors.

keywords

Collaborative economy, Creative industries, Collaboration, Competition, Technology.

News

18.01.2022
Rimanere sulla piazza
Dalla rinnovata "Rivista del Clero" 1/2022 un estratto dell'editoriale del direttore Giuliano Zanchi.
14.01.2022
Donne, figli e lavoro: il nodo tutto italiano
Breve estratto dal libro "Crisi demografica. Politiche per un paese che ha smesso di crescere" di Alessandro Rosina dedicato alle donne.
11.01.2022
Leadership di cura: presentazione live
Mercoledì 19 gennaio ore 18.00 presentazione live di "Leadership di cura" di Valeria Cantoni Mamiani sui nostri canali Youtube e Facebook.
26.11.2021
Premio internazionale alla biografia di papa Gregorio IX
Alberto Spataro ha ricevuto il premio "Wissenschaftlichen Stauferpreise" con il volume "Velud fulgor meridianus".

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Pagine prime
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Scopri le altre Collane