Il tuo browser non supporta JavaScript!

National Screen Productions and Global SVOD Services: The Case of Netflix in the UK and Italy

digital National Screen Productions and Global SVOD Services:
The Case of Netflix in the UK and Italy
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2018 - 3. The international circulation of european cinema in the digital age
titolo National Screen Productions and Global SVOD Services: The Case of Netflix in the UK and Italy
autori
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 02-2019
doi 10.26350/001200_000028
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The purpose of this article is to analyse the role played by the category of ‘nationality’ in global SVOD (Subscription video on demand) services by looking at Netflix and its presence in the European context, with a focus on two key audio-visual markets such as the British and Italian ones. We argue that the persistence of the concept of ‘nationality’ on streaming services, albeit arguably marginal, suggests a new understanding of its function within contemporary media conglomerates. More in particular, the analysis of the presence of national productions in the British and Italian Netflix catalogues focuses on their availability and discoverability, considering what features the SVOD service finds pertinent to assign a ‘national’ belonging, and how such a ‘label’ of nationality works to guide the user within the catalogue. The question of availability, therefore, frames the idea of national from a production perspective, engaging with elements of cultural policy and EU protective measures. The discoverability instead dictates a pragmatic or consumption-based approach, encouraging an understanding of the concept of national for its function as identifier in the labelling, tagging and categorisation of online catalogues. On the one hand, this approach re-establishes all the complexity, the fluidity, and the mutable persistence of the national concept in media production, circulation, and consumption. On the other, it shows that the idea of national plays a marginal role in the discoverability of the Netflix catalogue, and that a global ‘portal-as-brand’ strategy definitely prevails over ‘nation-as-brand’ strategies.

keywords

Netflix; national cinema; European cinema; SVOD; discoverability.

Biografia degli autori

s.baschiera@qub.ac.uk; v.re@unilink.it.

Chi ha visto questo prodotto ha guardato anche...


News

04.12.2019
Max Picard: il veggente della tecnocrazia
Chi era Max Picard? Ritratto di un intellettuale irregolare che ha previsto i pericoli della società tecnocratica e di una modernità in fuga dal divino.
03.09.2019
Il filosofo della bontà, un Candide 2.0 in carne e ossa
Intervista al filosofo catalano Josep Maria Esquirol che spiega il suo cammino dell'ingenuità e la forza della bontà.
02.09.2019
Gauchet, La fine del dominio maschile
Anteprima del nuovo libro di Marcel Gauchet, "La fine del dominio maschile", un passaggio sulla scomparsa della figura del padre nella società e non solo.
31.10.2018
Il grande codice. Bibbia e letteratura
Un'anteprima tratta dal libro "Il grande codice. Bibbia e letteratura" di Northrop Frye, un grande classico del pensiero critico.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Tutte le Collane