National Screen Productions and Global SVOD Services: The Case of Netflix in the UK and Italy
digital
![]() Articolo
€ 6,00
|
Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:
|
|
The purpose of this article is to analyse the role played by the category of ‘nationality’ in global SVOD (Subscription video on demand) services by looking at Netflix and its presence in the European context, with a focus on two key audio-visual markets such as the British and Italian ones. We argue that the persistence of the concept of ‘nationality’ on streaming services, albeit arguably marginal, suggests a new understanding of its function within contemporary media conglomerates. More in particular, the analysis of the presence of national productions in the British and Italian Netflix catalogues focuses on their availability and discoverability, considering what features the SVOD service finds pertinent to assign a ‘national’ belonging, and how such a ‘label’ of nationality works to guide the user within the catalogue. The question of availability, therefore, frames the idea of national from a production perspective, engaging with elements of cultural policy and EU protective measures. The discoverability instead dictates a pragmatic or consumption-based approach, encouraging an understanding of the concept of national for its function as identifier in the labelling, tagging and categorisation of online catalogues. On the one hand, this approach re-establishes all the complexity, the fluidity, and the mutable persistence of the national concept in media production, circulation, and consumption. On the other, it shows that the idea of national plays a marginal role in the discoverability of the Netflix catalogue, and that a global ‘portal-as-brand’ strategy definitely prevails over ‘nation-as-brand’ strategies.
keywordsNetflix; national cinema; European cinema; SVOD; discoverability.Biografia degli autoris.baschiera@qub.ac.uk; v.re@unilink.it. |
Chi ha visto questo prodotto ha guardato anche... |
News
04.12.2019
Max Picard: il veggente della tecnocrazia
Chi era Max Picard? Ritratto di un intellettuale irregolare che ha previsto i pericoli della società tecnocratica e di una modernità in fuga dal divino.
03.09.2019
Il filosofo della bontà, un Candide 2.0 in carne e ossa
Intervista al filosofo catalano Josep Maria Esquirol che spiega il suo cammino dell'ingenuità e la forza della bontà.
02.09.2019
Gauchet, La fine del dominio maschile
Anteprima del nuovo libro di Marcel Gauchet, "La fine del dominio maschile", un passaggio sulla scomparsa della figura del padre nella società e non solo.
31.10.2018
Il grande codice. Bibbia e letteratura
Un'anteprima tratta dal libro "Il grande codice. Bibbia e letteratura" di Northrop Frye, un grande classico del pensiero critico.
Archivio rivista
Articoli Online First
Dalla trasmissione alla condivisione.
Ripensare il rapporto fra giornalismo e cittadini
Albert Camus e il teatro di un uomo in rivolta
L’immaginario dei comics supereroici e del cinema di Sci-Fi nell’america obamiana. Un framing originale della comunicazione politica postmoderna
Albert Camus e il teatro di un uomo in rivolta
L’immaginario dei comics supereroici e del cinema di Sci-Fi nell’america obamiana. Un framing originale della comunicazione politica postmoderna
Ultimi 3 numeri
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2019 - 2. Generations, Time, and Media
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2019 - 1. Playing Inclusion
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2018 - 3. The international circulation of european cinema in the digital age
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2019 - 1. Playing Inclusion
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2018 - 3. The international circulation of european cinema in the digital age
Annate disponibili online
20192018201720162015201420132012201120102009200820072006200520042003200220012000199919981997199619951994199319921991199019891988198719861985198419831982198119801979197819771976197519741973