Il tuo browser non supporta JavaScript!

Parenting Young Children in Changing Media Environments with Twenty Years Apart

digital Parenting Young Children in Changing Media Environments
with Twenty Years Apart
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2019 - 2. Generations, Time, and Media
titolo Parenting Young Children in Changing Media Environments with Twenty Years Apart
autori

editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 09-2019
doi 10.26350/001200_000064
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

This article aims to bring to reflection the everyday life of Portuguese families with young children entangled in the digital media environment, by considering a past generation of families with similar characteristics. Theoretical framework combines a mediatization lens and perspectives from media and generations studies. The conceptualisation of the family as a “communicative figuration” (Hepp, Hasebrink, 2018) ‒ composed by communicative practices, actors’ constellation and frames of relevance ‒ guide the three research questions: 1) to what extent is the changing media environment related to changes in the roles played by parents, children and other family members? 2) Are digital media affecting communicative practices in relation to family timetables, routines and spaces? 3) How family’s media-related concerns and memories frame those practices? Based on a thematic analysis of 40 interviews with 20 years apart (20 in 1996 and 20 in 2016), the article explores to what extent “doing family” (Morgan, 2011) has changed. Results show that despite 2016 families are immersed in a deeper digitised environment, parents continue considering television as the main trusted screen for children. More schooled and digital savvy parents seem to be attached to a nostalgic perception of childhood that guides their mediation practices through a more cocooning approach, postponing children’s awareness of social realities around them.

keywords

Mediatization; communicative figurations, media and family, media generation, young children

Biografia degli autori

cristina.ponte@fcsh.unl.pt; sarapereira@ics.uminho.pt; teresasofiacastro@gmail.com

Chi ha visto questo prodotto ha guardato anche...


News

12.12.2019
Il sermone di Natale di Stevenson
Il 18 dicembre a Pavia incontro su "Sermone di Natale" di Stevenson per scoprire il lato più umano del 'Narratore di Storie' con Bendelli, Mottola, Grisi.
04.12.2019
Max Picard: il veggente della tecnocrazia
Chi era Max Picard? Ritratto di un intellettuale irregolare che ha previsto i pericoli della società tecnocratica e di una modernità in fuga dal divino.
03.09.2019
Il filosofo della bontà, un Candide 2.0 in carne e ossa
Intervista al filosofo catalano Josep Maria Esquirol che spiega il suo cammino dell'ingenuità e la forza della bontà.
02.09.2019
Gauchet, La fine del dominio maschile
Anteprima del nuovo libro di Marcel Gauchet, "La fine del dominio maschile", un passaggio sulla scomparsa della figura del padre nella società e non solo.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Tutte le Collane