Self-Reflexive Suspense: The Music of Bernard Herrmann and Pino Donaggio in Brian De Palma’s Thrillers
digital
![]() Articolo
€ 6,00
|
Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:
|
|
It is known that film director Brian De Palma has a recognizable style which may be called mannerist, virtuosic, and operatic, and his narrational mode is often self-reflexive. De Palma’s thrillers are rich in music, which helps connoting the sequences and making meanings. Following a neoformalist approach, this article aims at demonstrating how music contributes to De Palma’s self-reflexivity, in that it is often used intertextually: the scores by Bernard Herrmann reference his own scores for the films that inspire De Palma – i.e., those of Alfred Hitchcock – and the scores of Pino Donaggio sometimes evoke Herrmann’s style. Moreover, Donaggio’s use of similar musical materials in different films helps the audience make connections between them. Therefore, music is a crucial feature for understanding the formal project of De Palma’s thrillers, which may be really appreciated only in their transtextual connections.
keywordsFilm music; hypertextuality; intertextuality; neoformalism; transtextuality.Biografia dell'autoreSapienza Università di Roma ‒ valerio.sbravatti@uniroma1.it. |
News
17.03.2023
Leadership di cura a Roma
Mercoledì 29 marzo alle 17:00 la presentazione del libro di Valeria Cantoni Mamiani presso la Scuola Nazionale dell'Amministrazione.
10.03.2023
La sfida di una cultura digitale
Anteprima dal libro di Caio e Soldavini "Digitalizzazione. Per un nuovo rinascimento italiano", collana "Piccola biblioteca per un Paese normale".
28.02.2023
Ezio Franceschini, il rettore partigiano
In occasione dei 40 anni dalla morte, ricordiamo la storia di Ezio Franceschini, latinista, partigiano e rettore dell'Università Cattolica.
14.10.2022
Scopri e partecipa alla Scuola di lettura
La seconda edizione della kermesse culturale Viva il lettore, rivolta agli studenti universitari e agli adulti.
Archivio rivista
Articoli Online First
Towards the Platformization of (Social) Media Memory: Articulating Archive, Assemblage, and Ephemerality
“Scusi, chi ha fatto palo?” Continuità e disruption del calcio su internet in Italia: dalle iptv ‘pirata’ a dazn
“Scusi, chi ha fatto palo?” Continuità e disruption del calcio su internet in Italia: dalle iptv ‘pirata’ a dazn
Ultimi 3 numeri
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2022 - 2. Sustainable Screenings: Economic, Touristic and Cultural Impact of Audiovisual Productions on the Host Locations in the Post-Lockdown Era
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2022 - 1. MIGRATIONS / MEDIATIONS Promoting Transcultural Dialogue through Media, Arts and Culture
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2021 - 3. Theatres and Politics Today Lights and Shadows of a Long Relationship
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2022 - 1. MIGRATIONS / MEDIATIONS Promoting Transcultural Dialogue through Media, Arts and Culture
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2021 - 3. Theatres and Politics Today Lights and Shadows of a Long Relationship
Annate disponibili online
20222021202020192018201720162015201420132012201120102009200820072006200520042003200220012000199919981997199619951994199319921991199019891988198719861985198419831982198119801979197819771976197519741973