Il tuo browser non supporta JavaScript!

Operationalising Mannheim: Empirical Building Blocks of Generational Identity

digital Operationalising Mannheim: Empirical Building Blocks
of Generational Identity
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2019 - 2. Generations, Time, and Media
titolo Operationalising Mannheim: Empirical Building Blocks of Generational Identity
autori
editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 09-2019
doi 10.26350/001200_000061
issn 03928667 (stampa) | 18277969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

The main goal of this paper is to make a methodological contribution to researching social and media generations quantitatively in representative population surveys. For this purpose, the paper employs a mixed-method approach: analysing an original questionnaire module on generational identity (developed for the Estonian population survey “Me. The World. The Media” 2014; N=1,503) is complemented with focus group interviewees’ (n=69) reflections on generation-building components. The paper concludes that Mannheimian and other theoretical concepts of generations can be operationalised for population survey research: the underlying structure of the categories of generational identity is in line with the theoretical constructs, adding some heuristic aspects for the comprehension of the hierarchical composition of generational identity. The analysis also reveals significant differences between age groups regarding all factor components and most of the individual categories of generational identity: structural components, related to life events, lifestyle and social status, were significantly more important to the younger generations than to the older age groups, while the importance of mental and cultural factors was significantly lower. Insights from the focus groups clearly reinforced previous studies’ warnings about overlooking individual variation in generations: participants with various backgrounds, particularly representatives of the two language communities, suggested an array of generation labels and the defining factors of generation building, thus confirming the Mannheimian idea of the existence of generational units.

keywords

Social generations; generational identity; survey methodology; Karl Mannheim; Estonia.

Biografia degli autori

veronika.kalmus@ut.ee; signe.opermann@ut.ee

Chi ha visto questo prodotto ha guardato anche...


News

12.12.2019
Il sermone di Natale di Stevenson
Il 18 dicembre a Pavia incontro su "Sermone di Natale" di Stevenson per scoprire il lato più umano del 'Narratore di Storie' con Bendelli, Mottola, Grisi.
04.12.2019
Max Picard: il veggente della tecnocrazia
Chi era Max Picard? Ritratto di un intellettuale irregolare che ha previsto i pericoli della società tecnocratica e di una modernità in fuga dal divino.
03.09.2019
Il filosofo della bontà, un Candide 2.0 in carne e ossa
Intervista al filosofo catalano Josep Maria Esquirol che spiega il suo cammino dell'ingenuità e la forza della bontà.
02.09.2019
Gauchet, La fine del dominio maschile
Anteprima del nuovo libro di Marcel Gauchet, "La fine del dominio maschile", un passaggio sulla scomparsa della figura del padre nella società e non solo.

Newsletter

* campi obbligatori

Collane

  • Cultura e storia
  • Filosofia morale
  • Grani di senape
  • Le nuove bussole
  • Metafisica e storia della metafisica
  • Punti
  • Relazioni internazionali e scienza politica.ASERI
  • Sestante
  • Studi interdisciplinari sulla famiglia
  • Temi metafisici e problemi del pensiero antico
  • Transizioni
  • Varia. Saggistica
  • Tutte le Collane